hd porno porno hd porno porno

├çocuk ve oyun ili┼čkisi

2.110 okundu

├çocuklar─▒m─▒za Oyun ve Oyuncak Se├žerken Dikkat Etmemiz Gereken Noktalar

Oyun, ├žocu─čun fiziksel, zihinsel, dil ve sosyal kapasitesinin geli┼čmesine f─▒rsat vererek toplum i├žindeki sosyal rol├╝n├╝n, ├Âzde┼čiminin ve kendini di─čer bireylerden ay─▒ran ├Âzelliklerin fark─▒na varmas─▒n─▒ sa─člar. ├çocuk oyun s─▒ras─▒nda kendisini ve ├ževresiyle ilgili bilgileri ifade etme olana─č─▒ bulur.

Oyun, ├žocu─ča kurallara uymay─▒, sorumluluk almay─▒, i┼čbirli─čini ve di─čer insanlara sayg─▒l─▒ olmay─▒ ├Â─čretir. Ayr─▒ca giri┼čimci olma, tehlikeyi g├Âze alma, karar verme ve problem ├ž├Âzme yetene─činin geli┼čmesine yard─▒mc─▒ olan ├Ânemli bir unsurdur. Bunlar─▒n yan─▒ s─▒ra, oyun s─▒ras─▒nda ├žocu─čun kendisine g├╝venini geli┼čtirme, duygusal ve sosyal ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒lamada, kendi kendine yeterli olabilme gibi nitelikler kazand─▒r─▒r.

├çocu─čun benlik geli┼čiminde ve sosyalizasyonunda oyun etkili bir geli┼čimsel s├╝re├žtir.

Oyun, ├žocu─čun dikkatinin yo─čunla┼čt─▒r─▒lmas─▒ ve bunun s├╝rd├╝r├╝lmesine olanak sa─člar. Oyun s─▒ras─▒nda dikkatini bir noktaya toplama deneyimleri yapan ├žocuk bunu g├╝nl├╝k ya┼čant─▒s─▒na da aktaracakt─▒r.

Oyun oynayan ├žocuk, zaman ve mekan kavramlar─▒na ait bilgileri ├žok do─čal bir ortam i├žinde ├Â─črenir. Grup oyunlar─▒nda bekleme, devam etme, ba┼člama, bitirme, gibi durumlar zaman kavram─▒n─▒n ya┼čam i├žinde ├Âz├╝mlenmesini sa─člar. Ayr─▒ca, bah├žede, s─▒n─▒fta de─či┼čik k├Â┼čelerde yap─▒lan etkinlikler de mekan kavram─▒n─▒n geli┼čimini destekleyici niteliktedir. Bunlar─▒n yan─▒ s─▒ra, ├žocuk oyun i├žinde oyun materyallerini de─či┼čik durumlarda kullanarak, renkleri birbirine kar─▒┼čt─▒rarak, nesneleri bir kaba doldurup bo┼čaltarak materyallerin niteliksel ve niceliksel ├Âzellikleri hakk─▒nda bilgi edinir.

Oyun Tercihini Etkileyen Fakt├Ârler
Oyun geli┼čimini etkileyen fakt├Ârler( ya┼č, sosyoekonomik d├╝zey) ayn─▒ zamanda oyun tercihini de etkilemektedir. Bunlardan ba┼čka ├ževre d├╝zenlemesi, materyal se├žimi, e─čitimcinin fonksiyonu, ├žocu─čun oyun tercihini etkileyen di─čer fakt├Ârlerdir.

├çevre D├╝zenlemesi ve Materyal Se├žimi
Oyun, do─čal, planlanmam─▒┼č ve a├ž─▒k├ža yap─▒land─▒r─▒lmam─▒┼č etkinliklerse de, oyun arac─▒l─▒─č─▒yla rastlant─▒sal ve planlanm─▒┼č ├Â─črenmenin olu┼čmas─▒ i├žin, ├žocu─čun yararlanabilece─či ┼čekilde ├ževrenin organizasyonu ve uygun materyal se├žimi i├žeren bir haz─▒rl─▒─č─▒n yap─▒lmas─▒ gereklidir.

Oyun ortam─▒ ├žocu─čun g├╝ven duyabilece─či ve kolayca maniple edebilece─či ┼čekilde d├╝zenlenmelidir. ├çocu─čun yetenekleri ilgileri ve geli┼čim d├╝zeyi do─črultusunda, fizik ve zihin g├╝c├╝n├╝ geli┼čtirebilecek bir d├╝zenleme yap─▒lmal─▒d─▒r. ├çocu─čun kapasitesi g├Âz├Ân├╝nde bulundurularak ne a┼č─▒r─▒ uyar─▒c─▒ y├╝kl├╝, ne de potansiyelini kullanabilece─činden az uyar─▒c─▒l─▒ olmal─▒d─▒r.

2.├çocu─ča Ait ├ľzellikler
├çocuklar, kendi kendilerine oynarken ya da arkada┼člar─▒yla oynarken, YA┼× ve C─░NS─░YET’ leriyle ili┼čkili olarak, zihin, fizik ├Âzelliklerine g├Âre oyuncak se├žerler. ├çocuklar cinsel kimliklerinin bilincine vard─▒klar─▒ d├Ârt ya┼č─▒ndan itibaren cinsiyet tipli oyuncaklar─▒ se├žerler.

Oyun geli┼čimini etkileyen fakt├Ârler;

1 – Ya┼č: ├çocu─čun ya┼č─▒, oynanan oyun tipini etkileyen en ├Ânemli fakt├Ârd├╝r. Oyun, dil, zihin, sosyal ve motor geli┼čim ├Âzelliklerinin yans─▒t─▒ld─▒─č─▒ bir aktivitedir. Dolay─▒s─▒yla oyun, ├žocu─čun ya┼č─▒na paralel olarak bir de─či┼čim ve geli┼čim g├Âstermektedir. Oyun oynama s├╝recinde ├žocuk, sosyal bir birey olarak tek ba┼č─▒na oyundan, sosyalize olmu┼č oyuna do─čru bir ge├ži┼č sergiler.

2 – Cinsiyet: K─▒z ve erkek ├žocuklar─▒ ayn─▒ geli┼čimsel oyun a┼čamalar─▒ndan ge├žmektedir. K─▒z ve erkek ├žocuklar─▒n─▒n oyun davran─▒┼člar─▒ aras─▒ndaki tek fark, cinsiyetlerine ├Âzg├╝ oyun tipini daha fazla tercih etmeleridir. ├ľrnek olarak, k─▒z ├žocuklar─▒ daha ├žok sembolik oyunu, erkek ├žocuklar─▒ ise daha ├žok yap─▒-in┼ča oyunlar─▒n─▒ tercih etmeleri verilebilir.

3 – Sosyo-ekonomik d├╝zey: ├çocuklar─▒n oyunlar─▒n─▒n geli┼čimi, sosyo ekonomik d├╝zeylerinden etkilenmektedir. Oyun, iyi organize edilmi┼č zengin uyar─▒c─▒l─▒ ├ževresel ko┼čullarda normal geli┼čimini g├Âsterebilir. Aksi tekdirde, ├žocu─čun geli┼čimine, dolay─▒s─▒yla da oyunun geli┼čimine ket vurulmu┼č olur.

3. Materyale Ait ├ľzellikler

De─či┼čik ama├žlar i├žin kullan─▒labilecek ├žok fonksiyonlu olmal─▒d─▒r.
├çocu─čun ilgisini ├žekecek renk, boyut ve yap─▒da olmal─▒d─▒r.
Dayan─▒kl─▒, sa─člam olmal─▒d─▒r.
├çekici olmal─▒d─▒r. Bu dikkati yo─čunla┼čt─▒rma ve hayal g├╝c├╝n├╝ motive edici bir ├Âzelliktir.
├çe┼čitli geli┼čim alanlar─▒n─▒ birden destekleyebilecek zengin uyar─▒c─▒lar─▒ i├žermelidir.
├çocu─čun farkl─▒ deneyimlerine f─▒rsat vermek i├žin, oyun materyalleri hem ger├žek hem de bunlar─▒n minyat├╝r├╝ olan iki boyutlu ├Ârneklerden se├žilmelidir.
Materyalde yenilik ├Âzelli─či de ├Ânemlidir. S├╝rekli ayn─▒ materyalde oynayan ├žocuk i├žin materyal ├žok fonksiyonel olsa bile ilk cazibesini kaybeder. Bu nedenle materyallerin belirli zamanlarda de─či┼čtirilmesinde yarar vard─▒r. ├çocuklar─▒n yararlanabilecekleri oyun materyallerini a┼ča─č─▒da belirtildi─či gibi grupland─▒rmak m├╝mk├╝nd├╝r.

1- B├╝y├╝k kaslar─▒n geli┼čimini destekleyen oyun materyalleri;T─▒rmanma aletleri, itme ve ├žekme aletleri, b├╝y├╝k toplar, yuvarlanma minderleri, bloklar, bisiklet.
2- K├╝├ž├╝k kaslar─▒n geli┼čimini destekleyen oyun materyalleri; ├že┼čitli renkli ka─č─▒tlar, makas, diki┼č panolar─▒, boncuk, ip, manupulatif oyuncaklar, bo┼č kutular.
3- Duyu ve kaslar─▒n geli┼čimini destekleyen oyun materyalleri; Farkl─▒ ├Âzelliklerdeki dokunma panolar─▒, y─▒kanabilir, k─▒r─▒lmaz bebekler, ses ├ž─▒karan oyuncaklar
4- Belle─či ├žal─▒┼čt─▒ran, problem ├ž├Âzme becerisini geli┼čtiren oyun materyalleri; Yap-boz, takmal─▒, s├Âkmeli oyuncaklar, ip ve boncuk, halka, anahtar, kilit, ayna, b├╝y├╝te├ž, m─▒knat─▒s, boncuklu hesap tahtas─▒, kitaplar.
5- Dramatizasyon materyalleri;Mesleklere ├Âzg├╝ giysiler, tak─▒lar, mutfak malzemeleri, temizlik malzemeleri, kuklalar
6- Duyu ve d├╝┼č├╝nceyi a├ž─▒─ča ├ž─▒karan yarat─▒c─▒l─▒─č─▒ geli┼čtiren oyun materyalleri; boya kalemleri, tebe┼čir, f─▒r├ža, kum, hamur, kil, tahta, ├žeki├ž, ├živi, m├╝zik aletleri, art─▒k materyaller.

├çocuk ya┼č─▒n─▒n ├Âzelliklerine uygun materyali kullanma e─čilimindedir ve materyalin kullan─▒lmas─▒ da geli┼čimsel bir tak─▒m ad─▒mlar─▒ kapsar.

├çocuk alt─▒ aydan itibaren tek bir nesneyle oynar, sonra farkl─▒ iki nesneyle ili┼čki kurar ya da iki nesneyi b├╝t├╝nle┼čtirir. Daha sonra benzer objeler aras─▒nda ili┼čki kurar ve son olarak sembolik ama├žlar i├žin onu kullanabilir. B├Âylece ├žocuk kulland─▒─č─▒ materyale farkl─▒ bak─▒┼č a├ž─▒lar─▒ getirerek ├ževresiyle ilgili farkl─▒ bilgilerini yans─▒tabilir
Yedi ayl─▒k bebek, g├Ârme ve dokunmayla ilgili g├Ârsel ve dokunsal deneyimler ile objeleri manipule eder ve objeleri a─čz─▒na alarak tan─▒maya ├žal─▒┼č─▒r. On├╝├ž├╝nc├╝ ayda materyalin fiziksel fonksiyonuyla ilgilenir, onsekizinci aya do─čru iki obje ile basit fakat ├Ânemli zihinsel fonksiyonlu ili┼čkiler kurabilir. Nesnenin manipulasyonu zihinsel geli┼čimin bir g├Âstergesidir. Ve erken ├žocukluk d├Âneminden itibaren g├Âzlenen bu manipulasyon davran─▒┼člar─▒, ilkel oyun davran─▒┼člar─▒n─▒n temeli olarak d├╝┼č├╝n├╝lmektedir.

├çocuk, bir nesneye g├Âre g├Âsterdi─či tepkiyi, di─čer bir nesneye de aktarabilmeyi ba┼čarm─▒┼čsa materyalle sembolik d├╝zeyde oynayabiliyor demektir.

├çocu─čun materyali sembolik d├╝zeyde kullanmas─▒, tasavvur yetene─činin geli┼čmi┼č olmas─▒n─▒ gerektirir. Bu, d─▒┼č d├╝nyadaki eylemlerin i├žte temsil edilmesidir. ├çocuk iki ya┼č─▒na kadar yeni durumlara deneme yan─▒lmalarla uyum sa─člar. ─░ki ya┼č─▒ndan sonra ├žocukta tasavvurlu d├╝┼č├╝ncenin ├╝r├╝n├╝ olarak anlama geli┼čmeye ba┼člar, olaylar─▒ kendine g├Âre zihninde canland─▒rabilir. Ancak bu zihinsel olgunla┼čmayla birlikte herhangi bir nesneyi ba┼čka bir nesnenin yerine ge├žecek bir kullan─▒m ortaya ├ž─▒kar.

Sembolik oyun geli┼čiminin ilk d├Ânemlerinde, as─▒l nesne ile nesnenin yerine ge├žecek nesne aras─▒nda fiziksel olarak benzerlik g├Âzlenmektedir. ─░leri a┼čamalarda, iki nesne aras─▒nda bir benzerlik olmasa da ├žocuk hayal g├╝c├╝n├╝ kullanarak, ilk defa kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒ nesneyi zihnindeki eski ┼čemalar i├žinde de─čerlendirir ve yeni bir durum i├žinde sembolik anlamda kullanabilir..

4. Oyun S─▒ras─▒nda E─čiticinin Rol├╝
├çocuklar aras─▒nda bireysel farkl─▒l─▒klar vard─▒r, baz─▒ ├žocuklar zaman zaman yeti┼čkinin rehberli─čine ihtiya├ž duyabilir, ├žocu─čun b├Âyle bir anda e─čitimcinin yan─▒nda oldu─čunu d├╝┼č├╝nmesi onu rahatlatacakt─▒r. Oyun ├žocuklara deneme yan─▒lma yolu ile problemlerine ├ž├Âz├╝m getirmelerine yard─▒mc─▒ olur ve ├žocuklar─▒n belirli riskleri g├Âze alma deneyimlerini artt─▒r─▒r. E─čitimcinin oyunun ├žocu─ča bu katk─▒lar─▒ g├Âz ├Ân├╝nde bulundurarak, ├žocu─ča yapaca─č─▒ rehberli─či bir y├Ântemle belirlemelidir. E─čitimci ne a┼č─▒r─▒ aktif ne de a┼č─▒r─▒ pasif, geri planda bir tutum i├žine girmemelidir. ─░htiyac─▒ oldu─ču anda ├žocu─ču ger├žekten rahatlatacak ve onu bir ileri d├╝zeye g├Ât├╝recek bir rol ├╝stlenmelidir. Ancak ├žocu─ča kendi problemini kendi ├ž├Âzebilece─či kadar bir s├╝re tan─▒nmas─▒ gerekti─či de g├Âz ├Ân├╝nde tutulmal─▒d─▒r.

Okula yeni ba┼člayan yada ├že┼čitli duygusal problemleri g├Âzlenen bir ├žocuk i├žin e─čitimcinin y├Ânlendirici rehberli─činin ├Âzel bir ├Ânemi vard─▒r. Bu ├žocuklar kendilerini ifade etmede, oyuna ilk ad─▒m─▒ atmada, ba┼članan bir oyunu bir d├╝zen i├žinde s├╝rd├╝rmede ihtiya├ž duyduklar─▒ deste─či e─čitimcinin bu y├Ândeki y├Ânlendirmelerinde bulacaklard─▒r.
├çocuklar─▒m─▒za Oyun ve Oyuncak Se├žerken Dikkat Etmemiz Gereken Noktalar

Oyuncak kutusunda kilit olmamal─▒, ya da kendili─činden kapanan ama ├žocu─čunuza zarar vermeyecek bir mekanizma bulunmal─▒.
Oyuncaklar ├žocu─čun ya┼č─▒na uygun olmal─▒.
Kolayca kopup, ├žocu─čun a─čz─▒na ataca─č─▒ k├╝├ž├╝k par├žalar─▒ olmamal─▒.
Sivri u├žlar─▒, kesici kenarlar─▒ olmamal─▒.
Parmaklar─▒n─▒n s─▒k─▒┼čabilece─či ek yerleri olmamal─▒.
G├Âzlerine zarar verebilecek ├ž─▒k─▒nt─▒lar─▒ olmamal─▒.
├çocu─čunuza uygun b├╝y├╝kl├╝kte ve a─č─▒rl─▒kta olmal─▒.
Zehirsiz boyalarla boyanm─▒┼č olmal─▒.
Oyun de─čeri olmal─▒ ve sadece y─▒k─▒c─▒ deneyler yapmak i├žin kullan─▒lmamal─▒.
Oyuncaklar d├╝zenli olarak g├Âzden ge├žirilmeli, hasarl─▒ ve k─▒r─▒k olanlar at─▒lmal─▒.
D─▒┼č alanlarda:
Oyun alan─▒n─▒n taban─▒ yumu┼čak, etraf─▒ ├žitle kapl─▒ olmal─▒.
Oyun alan─▒ndan zehirli bitkiler temizlenmeli.
Oyun ara├ž ve gere├žleri yere g├╝venli bir ┼čekilde sabitlenmeli.
Bozuk paralar, kibrit, ├žakmak, sigara izmariti oyun alan─▒nda olmamal─▒.
Mutfakta oyuncak bulunmamal─▒.
├žocukpisikolojisi.net

%d blogcu bunu be─čendi: