hd porno porno hd porno porno

sosyal mativasyon

1.329 okundu

┼×imdiye kadar anlatt─▒klar─▒m─▒z vas─▒tas─▒yla size ┼čunu belirtmeye ├žal─▒┼čt─▒k: Hareket eden, tepki ve davran─▒┼čta bulunan insan, son derecede karma┼č─▒k bir biyolojik yap─▒ya sahiptir. Asl─▒nda, hareket eden, davran─▒┼čta bulunan ve bir B├╝t├╝n te┼čkil eden bu biyolojik yap─▒m─▒zd─▒r. Omurili─či. Hipotalamusu. Korteksi. Otonom Sinir Sistemi, Endokrin Sistemi ve Kemik-Kas sistemiyle davran─▒┼čta bulunan bu B├╝t├╝nd├╝r. Bu “B├╝t├╝n”, teorik olarak, ┼čimdiye kadar belirttiklerimize g├Âre do─ču┼čtan tayin edilmi┼č, iki g├╝d├╝ kayna─č─▒na sahiptir. Homoestasis dedi─čimiz veya i├ž dengenin korunmas─▒ dedi─čimiz birinci g├╝d├╝ kayna─č─▒ insan─▒ harekete sevk eden en ├Ânemli etkenlerden biridir. Bunun ├╝zerinde genel olarak ve ─▒s─▒, susuzluk, a├žl─▒k ba┼čl─▒klar─▒ alt─▒nda da ├Âzel olarak durduk. ─░kinci g├╝d├╝ kayna─č─▒n─▒ ise Cinsel D├╝rt├╝ te┼čkile diyordu. Cinsel D├╝rt├╝lerin temel yap─▒ ve mekanizmalar─▒n─▒ genel olarak ele al─▒p, ├Â─črenmenin ne kadar ├Ânemli bir etken oldu─čunu g├Âstermeye ├žal─▒┼čt─▒k.

D─▒┼č Uyaranlar (tenbihler-stim├╝l├╝sler) bu karma┼č─▒k biyolojik yap─▒ya gelen ├že┼čitli fiziksel olaylar olup (renk, koku, ses, tat, bas─▒n├ž, so─čuk, s─▒cak, “ac─▒”, hareket/denge gibi.) bizi harekete ge├žiren di─čer ├Ânemli bir etkendir. Biyolojik yap─▒ sahip olabildi─či ├Â─črenme kapasitesinin yard─▒m─▒yla bu fiziksel olaylara ├že┼čitli isimler, anlamlar, de─čerler vermekte, bu olaylar aras─▒nda veya bu olaylar─▒n kendisinde do─čurdu─ču tepkilerle bu olaylar aras─▒nda ├ža─čr─▒s─▒n─▒ ba─član (asosiyasyonlar) kurmaktad─▒r. D─▒┼č Uyaranlar, fiziksel ├Âzelliklen ve ├Â─črenme vas─▒tas─▒yla kazand─▒klar─▒ bu anlamlara g├Âre biyolojik yap─▒m─▒zda baz─▒ tepki veya davran─▒┼člar─▒n ├ž─▒kmas─▒na sebep olabilmektedirler. Ama verilen anlamlar─▒n, yap─▒lan tepki ve davran─▒┼člar─▒n temelde hep homoestasisle ili┼čkisi, yani hayat─▒n idamesi i├žin gerekli temel ihtiya├žlar ve bunlarla ilgili sistem ve proseslerin fonksiyonlar─▒yla ili┼čkisi vard─▒r.

├ľ─črenme bu temele ba─čl─▒ olarak yeni tenbihlere, yeni durumlara tepki yap─▒lmas─▒n─▒ sa─člar. Bu y├╝zden bir├žok davran─▒┼č─▒m─▒z─▒n do─črudan do─čruya Homoestazisle ilgisini g├Âremeyebiliriz. Modaya uygun yeni bir elbise modelinin giyilmesi, ┼čimdiye kadar anlatt─▒─č─▒m─▒z sistem ve proseslerle ilgisiz gibi g├Âr├╝nebilir. Ama. bu davran─▒┼č─▒n temellerine indi─čimizde beden i├ži Is─▒s─▒n─▒n korunmas─▒ motivini ve dolay─▒s─▒yla Hipotalamusun i┼člevlerini bulabiliriz. “Eskiden beden i├ži s─▒cakl─▒─č─▒n─▒n korunmas─▒ bir post ile” sa─član─▒rken ┼čimdi rengi, deseni, bi├žimi durmadan de─či┼čen kuma┼člarla sa─članmaktad─▒r. “Bir par├ža et eskiden” h├╝cre i├ži ├ževrenin gereksinim duydu─ču maddeleri sa─člamaya yeterli olurken, ┼čimdi saymakla bitiremeyece─čimiz ├že┼čitli soslarla, ├že┼čitli “┼čeylerle” a├žl─▒k ihtiyac─▒ tatmin edilmektedir. Bir su kayna─č─▒ art─▒k insano─člunun susuzlu─čunu gidermeye kafi gelmemekte, kolal─▒ i├žkilerden alkoll├╝ i├žkilere, ├že┼čitli me┼črubata kadar bir y─▒─č─▒n s─▒v─▒ insano─člunun sofras─▒ndan eksik olmamaktad─▒r. ─░nsan organizmas─▒n─▒n bu noktaya gelmesini sa─člayan mekanizma muhakkak ki ├ľ─črenme prosesedir. Ama insan neden, ni├žin, nas─▒l bu ├Â─črenme ihtiyac─▒m hissetmi┼čtir, “hangi g├╝d├╝ler” insan─▒ bu ├Â─črenmeye itmi┼čtir, cevapland─▒r─▒lmas─▒ gereken ilgin├ž sorulard─▒r ve psikoloji bu sorulara cevaplar aramaktad─▒r. “Sosyal Motivler” (!?) ba┼čl─▒─č─▒ alt─▒nda belki bir ├Â─čretim y─▒l─▒ boyunca ele al─▒nabilecek miktarda bilgi birikmi┼čtir. Biz bu kitab─▒n kapsam─▒n─▒n d─▒┼č─▒nda kald─▒─č─▒ ve ├že┼čitli ba┼čl─▒klar alt─▒nda zaman zaman ele al─▒nd─▒─č─▒ i├žin bu konuya ├žok k─▒saca temas edece─čiz.

Yukar─▒da belirtti─čimiz ├Ârne─če ve soruya tekrar d├Ânelim; insan bir hayvan postuyla ─▒s─▒nmay─▒ sa─člarken bug├╝nk├╝ modern giyim tarz─▒n─▒ nas─▒l benimsedi? Evet temelde belirli bir d├╝zeydeki beden s─▒cakl─▒─č─▒n─▒n korunmas─▒ ihtiyac─▒ bulundu─čunu, bu s─▒cakl─▒k kriterlerinin korunmas─▒ i├žin hipotalamusun kontrol├╝nde otonom sinir sisteminin gerekenleri yapt─▒─č─▒n─▒, buna ra─čmen belirli bir s─▒cakl─▒k derecesi korunamazsa merkezi sinir sisteminin veya Korteks’in devreye girerek gereken davran─▒┼člar─▒ kemik-kas sistemi vas─▒tas─▒yla yapt─▒rarak belirli bir s─▒cakl─▒k d├╝zeyini korudu─čunu biliyoruz. Ama bu bilgimiz yukar─▒daki sorunun cevab─▒n─▒ te┼čkil etmiyor. Belki insan─▒n giydi─či/├╝zerine ald─▒─č─▒ ┼čeyler zamanla stat├╝ (sosyal mevki) sembol├╝ haline gelmi┼č, daha farkl─▒, daha parlak, daha yeni, vb. gibi giyinmek bireye toplum i├žinde belirli bir ilgi, bir yer (mevki), bir ┼č├Âhret, bir itibar, temin etmi┼čtir de ondan bu s├╝rekli de─či┼čim devam ede gelmi┼čtir. Veya durmadan de─či┼čen modaya uygun giyinme davran─▒┼č─▒n─▒n temelinde, di─čer ba┼čka motivler de bulunmaktad─▒r. Mesela, belki cinsel motiv, ┼č─▒k giyinme, parlak-├žekici giyinme davran─▒┼č─▒n─▒n temelinde kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kabilir. Veya a├žl─▒k, ac─▒dan ka├ž─▒nma, korunma motivi temelde organizmay─▒ harekete sevk ederek, yaln─▒z kalmama, “s├╝r├╝den ayr─▒lmama”, gruba uyma, belirli bir toplum taraf─▒ndan kabul edilme motivlerinin kazan─▒lmas─▒na sebep olmu┼č olabilir. Bu kazanman─▒n yani ├Â─črenmenin sonunda sahip olunan yeni motivler de modaya uygun giyinme davran─▒┼č─▒n─▒ g├╝d├╝lendirmi┼č olabilir. Bunun sonucu olarak birey toplum taraf─▒ndan tasvip, itibar g├Âr├╝rse, yani m├╝k├ófatland─▒r─▒l─▒rsa birey bu davran─▒┼člar─▒na devan─▒ edebilir. Giyilen elbiselerin bir stat├╝ sembol├╝ veya bir m├╝k├ófat te┼čkil etmesi insan organizmas─▒n─▒n aktif bir halde sosyal ├ževresiyle kar┼č─▒l─▒kl─▒ etkile┼čimlerde bulundu─čunu ima etmektedir. ├ç├╝nk├╝ unutmay─▒n, bireye bu mevkii veya m├╝k├ófat─▒ veren toplumsal ├ževredir. Sosyal ├ľ─črenme Teorisi de asl─▒nda Motivasyonu bu ┼čekilde a├ž─▒klamaya ├žal─▒┼čmaktad─▒r.

SOSYAL ├ľ─×RENME TEOR─░S─░

Bu teorik yakla┼č─▒┼ča g├Âre insan, i├ž d├╝rt├╝ler veya d─▒┼č tenbihler taraf─▒ndan pasif bir ┼čekilde harekete s├╝r├╝klenen bir organizma de─čildir. Teoriye g├Âre davran─▒┼člar─▒m─▒z─▒, k─▒smen, elde edilecek m├╝k├ófata veya kar┼č─▒la┼č─▒labilecek olan cezaya g├Âre y├Ânlendirmekteyiz. Davran─▒┼člar─▒m─▒z sonunda kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒m─▒z m├╝k├ófat veya ceza da bundan sonra yapaca─č─▒m─▒z davran─▒┼člar─▒ etkilemekte/tayin etmekte yahut peki┼čtirmektedir. B├╝t├╝n bu olaylar Sosyal bir ├çevre i├žinde meydana gelmektedir. Bu ├ževre i├žinde davran─▒┼člar─▒m─▒z─▒n se├žimi veya bi├žimlenmesi, ya do─črudan do─čruya ya┼čant─▒larla (eksperiyanslarla) ya da ba┼čkalar─▒n─▒n davran─▒┼člar─▒n─▒ g├Âzlemlemekle cereyan eden proseslerdir. Her iki halde de e─čer, davran─▒┼člar─▒m─▒z ba┼čar─▒l─▒ysa, benzer durumlarda tekrar yap─▒lacak, ba┼čar─▒s─▒z hareket ve davran─▒┼člar─▒m─▒z ise b─▒rak─▒lacakt─▒r. Do─čurdu─ču sonu├žlara g├Âre davran─▒┼člar─▒n se├žimi, mekanik bir ┼čekilde cereyan eden prosesler de─čildir. Davran─▒┼člar─▒m─▒z─▒n se├žiminde ve kazan─▒lmas─▒nda Bili┼čsel Proseslerin (cognitive processes) cereyan etti─či a├ž─▒k bir ┼čekilde ortadad─▒r. ├ç├╝nk├╝ bir├žok durumu ve bu durum i├žinde yap─▒labilecek davran─▒┼člar─▒, d├╝┼č├╝nebilmekte yani sembolik olarak zihnimizde canland─▒rmakta-tasarlamaktay─▒z. Davran─▒┼člar─▒m─▒z─▒ yapmadan, bunlar─▒n sonu├žlar─▒n─▒ ├Ânceden tahmin edebilmekte ve bu tahminlerin niteli─čine g├Âre davran─▒┼člar─▒m─▒zda veya yapmay─▒ tasarlad─▒─č─▒m─▒z davran─▒┼člar─▒m─▒zla de─či┼čiklikler meydana getirebilmekteyiz. Demek ki davran─▒┼člar─▒m─▒z─▒n ├žo─ču ├Ânceden ├Â─črendiklerimize de ba─čl─▒ olan beklentilere, tahminlere, ├Ânceden yap─▒lan planlara dayanmaktad─▒r. Bunlar Bili┼čsel Proseslerden ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Bir davran─▒┼č─▒n sonu├žlar─▒n─▒ veya bir olay─▒n do─čuraca─č─▒ sonu├žlan g├Ârmek i├žin mutlaka onlar─▒ ya┼čamam─▒z her zaman gerekmemektedir. Bir tak─▒m ipu├žlar─▒n─▒ de─čerlendirerek, daha ├Ânce ├Â─črendi─čimiz bir├žok ┼čeyi de─čerlendirip anlamland─▒rarak gelecek i├žin bir tak─▒m ├Ân tahminlerde bulunabilmekte ve sembolik olarak cereyan eden bu proseslere g├Âre (tahminlere, d├╝┼č├╝ncelere, tasar─▒mlara…) davran─▒┼člar─▒m─▒z─▒ ayarlamaktay─▒z.

Teoriye g├Âre, bir├žok davran─▒┼č─▒m─▒z─▒ da ba┼čkalar─▒n─▒n davran─▒┼člar─▒ ├╝zerinde yapt─▒─č─▒m─▒z g├Âzlemlerden yararlanarak ├Â─črenmekleyiz. Buna Dolayl─▒ ├ľ─črenme (vicarious learning) denmektedir. Ba┼čkalar─▒n─▒n neler yapt─▒─č─▒na ve bu yap─▒lanlarla neler, ne gibi sonu├žlar elde edildi─čine bakarak yeni davran─▒┼č bi├žimleri kazanmakta veya mevcut davran─▒┼člarda de─či┼čtirmelere gitmekteyiz. Biraz ileride ele alaca─č─▒m─▒z ÔÇśHeyecanlarÔÇÖda, dolayl─▒ ├Â─črenmeyle kazan─▒labilmektedir. ─░la├ž i├žmekte olan karde┼čimizin ├žekti─či s─▒k─▒nt─▒, duydu─ču tiksinti-nefret-i─črenme-bulant─▒ b├╝t├╝n bu olaylar─▒ do─črudan ya┼čamamam─▒za ra─čmen, dolayl─▒ ├Â─črenmeyle, bizde de ila├žtan korkma-tiksinme heyecan─▒na sebep olur. Gelecekte de b├╝y├╝k bir ihtimalle, ila├žtan nefret ederiz. T─▒pk─▒ ila├ž i├žen karde┼č ├Ârne─činde oldu─ču gibi bir├žok davran─▒┼člar─▒m─▒z─▒n temelindeki esas motiv bu gibi Modeller den ├Â─črendi─čimiz belirli davran─▒┼člar ve heyecanlard─▒r.

Sosyal ├ľ─črenme Teorisine g├Âre belirli bir davran─▒┼č─▒m─▒z─▒n bir d─▒┼č sonucu ve bir de i├ž sonucu vard─▒r. D─▒┼č Sonu├ž, Sosyal ├ževrenin davran─▒┼člar─▒m─▒z ├╝zerinde yapt─▒─č─▒ de─čerlendirmelerdir. ─░├ž Sonu├ž ise, her bireyin davran─▒┼č ve hareketleriyle ilgili olarak. Kendi Koydu─ču Standartlar-De─čerlere g├Âre yine kendisinin yapt─▒─č─▒ de─čerlendirmelerdir. Demek ki belirli bir davran─▒┼č─▒m─▒z iki kayna─ča g├Âre m├╝k├ófat veya ceza elde etmektedir. Sosyal ├çevrenin de─čerlendirmeleri ve Bireyin Kendi Kendisini De─čerlendirmesi baz─▒ durumlarda bu iki kayna─č─▒n de─čerlendirmeleri birbiriyle tan─▒ bir uyu┼čma halindeyken, baz─▒ durumlarda da tam bir z─▒tla┼čma halinde olur. Bir bireyin davran─▒┼člar─▒ sosyal olarak tasvip g├Ârmezken (ele┼čtirilirken-“ceza”), kendi ├Âz standartlar─▒na g├Âre “uygun” olarak de─čerlendirilir (“m├╝k├ófatland─▒r─▒l─▒r”). Mesela vergi ka├ž─▒rarak kazand─▒─č─▒ (!?) para kar┼č─▒s─▒nda kendi kendini “bir ├žakal gibi kurnaz oldu─ču” i├žin tebrik eden kimse toplum taraf─▒ndan “vatan haini” olarak de─čerlendirilebilir. Demek ki Kendi Kendini De─čerlendirme ve Toplumsal De─čerlendirme, baz─▒ hallerde ├želi┼čebilmekle beraber, davran─▒┼člar─▒m─▒z─▒ motive eden iki etkili kaynak olabilmektedir. Bireyin kendi standartlar─▒yla toplumun standartlar─▒ (de─čerleri) birbirleriyle uyu┼čtu─ču zaman ger├žekten ├žok kuvvetli bir motivasyon kayna─č─▒ olu┼čtururlar. Bir sanat├ž─▒n─▒n kendi standartlar─▒na g├Âre ortaya koydu─ču ├╝r├╝nler-performans, toplum taraf─▒ndan da be─čenildi─či zaman, sanat├ž─▒n─▒n bu davran─▒┼člar─▒na devam etmesi i├žin m├╝k├ófatland─▒r─▒lm─▒┼č, dolay─▒s─▒yla da motive edilmi┼č olur.

PSK Hakan ├ľZDEM─░R

%d blogcu bunu be─čendi: