hd porno porno hd porno porno

├ľz├╝rl├╝l├╝k ve Sosyallik

1.298 okundu

Emperyalistler, her g├╝n kitle ileti┼čim ara├žlar─▒ ile toplumsal sorunlara y├Ânelik ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒ anlat─▒rken bir yandan da IrakÔÇÖta , SomaliÔÇÖde, BosnaÔÇÖda, Kafkaslarda oldu─ču gibi kitlesel katliamlara ortak olmakta ya da sessiz kalmaktad─▒rlar. Yine hastal─▒klar, a├žl─▒klar ve binlerce sakat ├žocuk…

Bu aldatmaca, bu vah┼čet, bu sald─▒rganl─▒k bitmedi. T─▒pk─▒ Nagazaki de, Hiro┼čima da ve ├çernobil de oldu─ču gibi. Yine ├Âl├╝m, ac─▒, kurakl─▒k ve a├žl─▒k ve binlerce sakat ├žocuk…

Bu g├Âz g├Âre g├Âre y─▒k─▒m ve vah┼čet nedir? ─░nsano─člu bu kadar k├Âr, bencil ve ├žaresiz mi? ─░leti┼čimin ve teknolojinin cebimize kadar girdi─či bu zamanlarda ilkellikte, h─▒rsta ve bencillikte ─▒srar─▒n nedeni nedir? Kozalak kokan ├žamlar─▒n i├žinde, masmavi denizin y├Âresinde zehirli gaz─▒n n├╝kleerin i┼či ne? Dur demek laz─▒m, yeter art─▒k ! Bir ├ž─▒─čl─▒k, bir sevgi ve insan i├žin yeter art─▒k ! Olmas─▒n art─▒k ├Âl├╝m, a├žl─▒k, kurakl─▒k ve binlerce sakat ├žocuk…

Bir yandan bolluk i├žinde ya┼čam, trilyonluk israf, bencilce t├╝ketim ve h─▒rs. Bir yandan yoklu─čun, yoksullu─čun, k├Âr yarg─▒n─▒n ve cahilli─čin ezici, a─č─▒r y├╝k├╝ alt─▒nda milyonlarca ya┼čam, do─čmam─▒┼č milyonlarca ├žocu─čun sevgisiz ve g─▒das─▒z y├╝re─či, beni… i┼čte budur vaziyet ilim ├ža─č─▒nda, i┼čte budur ├Âl├╝m, a├žl─▒k, kurakl─▒k ve insanl─▒k ay─▒b─▒; trajedi, zul├╝m ve binlerce sakat ├žocuk…

Cahilli─čin ve yoklu─čun ├žocuklar─▒, h─▒rs─▒n ve ┼čiddetin kurbanlar─▒, bozuk ve yoz d├╝zenin serserileri, fahi┼čeleri, hamallar─▒, dilencileri ve ├žocuklar─▒ ve binlerce sakat ├žocuk…

Toplumsal sorunlar, ad─▒ndan da anla┼č─▒laca─č─▒ gibi toplumun bir sorunu, toplumda her ki┼či ve kurumu ba─člayan, toplumsal politika ve planlarla do─črudan ilgili olgulard─▒r. Toplumsal sorunlar─▒n te┼čhisi ve ├ž├Âz├╝m├╝ne y├Ânelik yakla┼č─▒m ve m├╝dahalelerde, sorunun ÔÇťtoplumsalÔÇŁ niteli─činin kavran─▒p hareket edilmesi ilk ve temel ad─▒md─▒r. Toplumsal bir sorunla ilgili olgu yada veriler tek tek, toplumsal yap─▒dan ve politikalardan ayr─▒ ele al─▒narak de─čil bilakis, bu veriler b├╝t├╝nsel ve ele┼čtirel bir yakla┼č─▒mla sosyo ÔÇô politik temelleri ile birlikte ele al─▒n─▒p de─čerlendirilmelidir.

Toplumsal bir sorunun te┼čhisinde, sorunun sosyo ÔÇô politik niteli─či s─▒k├ža vurgulanmakla birlikte, ├žo─čunlukla realitede sorunun ├ž├Âz├╝m├╝ sosyo ÔÇô politik temelinden soyut kal─▒narak ve g├Âstermelik ama├žlarla ele al─▒nmakta, g├╝n├╝ kurtar─▒c─▒, k─▒sa vadeli istikrars─▒z ├žal─▒┼čmalar yap─▒lmaktad─▒r. Anla┼č─▒laca─č─▒ ├╝zere, sorunun ├ž├Âz├╝m├╝nde siyasal iktidarca belirlenmi┼č sosyo ÔÇô politik kararlar ve buna ba─čl─▒ olarak devreye girecek erkler mekanizmas─▒, toplumsal bir sorunun ├ž├Âz├╝m├╝nde temel ve ger├žek├ži fakt├Ârlerdir. ├ľrne─čin, her y─▒l binlerce ki┼činin sakat kald─▒─č─▒ yada ├Âld├╝─č├╝ T├╝rkiyeÔÇÖde ki trafik kazalar─▒nda su├žlu, genellikle kamuoyunu oyalamak ve kand─▒rmak maksad─▒yla yarat─▒lm─▒┼č bir me┼čhur ÔÇť trafik canavar─▒ÔÇŁna ba─člansa da akl─▒ selim olan herkesin de bildi─či gibi meydana gelen trafik kazalar─▒n─▒n as─▒l su├žlusu ula┼č─▒mda ulusal boyutta yanl─▒┼č politikalar uygulayan gelmi┼č ge├žmi┼č siyasal iktidarlar─▒n oldu─ču bilinmektedir. Uzun y─▒llardan beri demiryollar─▒n─▒n ÔÇť kom├╝nistlikÔÇŁ i┼či oldu─čunun politikas─▒n─▒ yaparak siyasi rant sa─člayan ve bu alanda yat─▒r─▒m yapmayan MyChartyÔÇÖc─▒, ReagÔÇÖ─▒nc─▒, BushÔÇÖ├žu, ├ľzalÔÇÖc─▒ mandac─▒ siyasal iktidarlar ├╝lkeyi, trilyonlarca liral─▒k zarara u─čratmakla kalmam─▒┼č, binlerce sakat ve ├Âlen insan─▒nda sorumlusu olmu┼člard─▒r. Oysa herkes de bilmektedir ki demiryollar─▒ hem daha ucuz ve g├╝venli, hem de ├╝lke co─črafyas─▒na uygun bir sistemdir. Bu i┼čin bir taraf─▒, tabii ├Âb├╝r tarafta toplumun bilgisizlerin elinde cahil ve k├Âr b─▒rak─▒lmas─▒ da ba┼čka bir sorumsuzluk ├Ârne─čidir. Burada, ula┼č─▒mdaki ├žarp─▒kl─▒klar sonucu olu┼čmu┼č, toplumsal yaralar─▒n sar─▒lmas─▒ ├Âzel veya resmi sosyal hizmet kurulu┼člar─▒nca yap─▒lmaya ├žal─▒┼č─▒lsa da sorun sosyo- politik temelde b├╝t├╝nsel a├ž─▒dan ele al─▒n─▒p ├ž├Âz├╝lmezse ayn─▒ sorunlar s├╝reklili─činden bir ┼čey kaybetmeyecektir.

─░nsanlar─▒n toplumsal sorunlara yakla┼č─▒mlar─▒ inand─▒klar─▒ de─čer ve g├Âr├╝┼člerle ├žok yak─▒ndan ilgilidir. ─░nsanlar benimsedikleri de─čer ve inan├žlara g├Âre toplumsal ve siyasi olaylar─▒ yorumlarlar ve buna g├Âre de tav─▒r ortaya koyarlar. ├ľrne─čin,bir akraba evlili─čiyle do─čan ├žocukta, meydana gelen herhangi bir ├Âz├╝rl├╝l├╝─č├╝ ├žocu─čun anne ve babas─▒ benimsedikleri de─čer ve inan─▒┼člara g├Âre takdir-i ilahi olarak yorumlaya bilir. Bir ba┼čka anne ve baba i├žinde ├žocu─čunda ki ├Âz├╝rl├╝l├╝─č├╝n nedeni ona nazar de─čmi┼č olabilece─čidir. Ve sahip olunan bu g├Âr├╝┼čler do─črultusunda ├ž├Âz├╝mde kimi zaman ├Âz├╝rl├╝ ├žocu─ča bir muska tak─▒lmas─▒nda yada onun ├╝flenmek ├╝zere bir hocaya,t├╝rbeye g├Ât├╝r├╝lmesinde aranmaktad─▒r. Maalesef ├╝lkemiz geleninde toplumun ├Âz├╝rl├╝l├╝─če bak─▒┼č─▒ k├Âkle┼čmi┼č,gelenekselle┼čmi┼č,bilimd─▒┼č─▒ inan├ž ve g├Âr├╝┼člerle yorumlanmaktad─▒r. B├Âyle olunca da aile ├Âz├╝rl├╝ niteli─či bir g├╝nah sonucu,talihsizlik yada kader durumu olarak alg─▒lamakta,├Âz├╝rl├╝lere kendi sorun ve kaderleri ile ba┼č ba┼ča b─▒rakmaktad─▒rlar. Hatta ├žo─ču zaman ├Âz├╝rl├╝l├╝k utan─▒lacak bir mesele olarak ele al─▒nmakta,├Âz├╝rl├╝ toplumdan saklanarak soyutlanmakta,d─▒┼članmaktad─▒r. Yada ├Âz├╝rl├╝,toplumca zavall─▒,ac─▒nas─▒ bir ki┼či olarak g├Âr├╝lmekte buda hem ├Âz├╝rl├╝ bireyi hemde toplumsal ahlak ve sayg─▒nl─▒─č─▒ zedelemektedir. B├Âyle bir durumda yap─▒lmas─▒ gereken ├žal─▒┼čmalar ve al─▒nmas─▒ gereken ├Ânlemler nelerdir? ─░lk olarak devletin ├Ânc├╝l├╝─č├╝nde toplumun t├╝m insani ve maddi g├╝c├╝ organize edilerek toplumun geleninde yayg─▒n olan ├Âz├╝rl├╝l├╝─če y├Ânelik yanl─▒┼č ve bilimd─▒┼č─▒ g├Âr├╝┼čler de─či┼čtirmelidir. Toplum bu konuda e─čitilerek bilin├žlendirilmeli,kendi ya┼čad─▒─č─▒ sorunun fark─▒na varabilmesi sa─članarak sorunun ├ž├Âz├╝m├╝nde toplumsal destek ve g├╝├ž al─▒narak hareket edilmelir.Toplumun ├Âz├╝rl├╝l├╝─če y├Ânelik yanl─▒┼č g├Âr├╝┼člere d├╝zeltilmeden ger├žek├ži ve bilimsel anlay─▒┼ča g├Âre de─či┼čtirmeden yap─▒lacak rehabilite t├╝r├╝ndeki her ├že┼čit ├žal─▒┼čma amac─▒na ula┼čamayacakt─▒r. Nitekim,┼ču andaki durumda kay─▒t d─▒┼č─▒,yetkililerden ve toplumdan gizlenen ├Ânemli bir ├žo─čunlukta ├Âz├╝rl├╝ gurubu bulundu─ču tahmin edilmektedir. Bu sorunun a┼č─▒lmas─▒ i├žin en ba┼čta┬á ebeveynlerde ki olumsuz d├╝┼č├╝ncenin de─či┼čtirilmesi gerekmektedir. Bunu yapacak olan bireylerin can ve mal g├╝venli─čini sa─člayarak onlara temel bar─▒nma,e─čitim,sa─čl─▒k ve beslenme imkanlar─▒n─▒ sunmakla g├Ârevli devletin yetkili mercileridir.

Konunun netle┼čmesi a├ž─▒s─▒ndan son bir ├Ârnek daha verelim. ├ľrne─čin,bir kaynak at├Âlyesini d├╝┼č├╝n├╝n. Bu at├Âlyede i┼č├ži olarak ├žal─▒┼čan Ahmet, g├╝venliksiz kaynak yaparken ├ž─▒kan k─▒v─▒lc─▒mlarda etkilenerek zamanla k├Ârle┼čir ve i┼č yapamaz hale gelir. K├Âr olan AhmetÔÇÖin hem kendisi hemde ailesi sosyo-ekonomik ve psikolojik a├ž─▒dan zor duruma d├╝┼čm├╝┼čt├╝r. AhmetÔÇÖin bu ├Âz├╝rl├╝l├╝─č├╝n├╝n nedeni bir ├žok a├ž─▒dan ele al─▒na bilir. ├ľrne─čin AhmetÔÇÖin k├Âr olmas─▒n─▒n nedeni onun kendi ihmalkarl─▒─č─▒ veya dikkatsizli─či,yada kaderinin yada talihsizli─činin bir sonucu,at├Âlye y├Âneticisinin gerekli ├Ânlemi almamas─▒ gibi nedenler olabilir. Bu nedenle ilgi Ahmet ya dikkatsizli─činin cezas─▒n─▒ ├žekmekte,ya kaderine raz─▒ olup fele─če k├╝smekte yada ma─čduriyeti ├Âl├ž├╝s├╝nde i┼čletmeye tazminat davas─▒ a├ža bilmektedir.Tabiki,burada sorunun ela al─▒n─▒┼č─▒ kimi zaman bireysel a├ž─▒dan kimi zaman bireyin d─▒┼č─▒nda olgu ve nedenler ayr─▒ ayr─▒ ele al─▒narak belirtilmeye ├žal─▒┼č─▒lmaktad─▒r. Fakat bu t├╝r yakla┼č─▒m ├ž├Âz├╝m ├Ânerileri k─▒sa vadede durumu┬á kurtarmaktan ├Âteye gidemez. Ahmet beklide binlerce ki┼činin ├žal─▒┼čt─▒r─▒ld─▒─č─▒ gibi sigortas─▒zda olabilir. Yada g├╝nl├╝k 12-13 saat ├žal─▒┼čman─▒n getirdi─či bedensel ve ruhsal ├ž├Âk├╝┼čte k├Âr olmas─▒nda bir etken olabilir. Fakat burada ├╝zerinde durulmas─▒ gereken esas mesele ┼čudur:

Ahmet ihmalkarl─▒─č─▒n─▒n sonucu zamanla k├Âr olmu┼č olabilir,fakat i┼č├žilerin i┼č g├╝venli─činden sorumlu,onlar─▒n bedensel ve ruhsal sa─čl─▒─č─▒n─▒ korumakla y├╝k├╝ml├╝ at├Âlye y├Ânetimi neden daha ├Ânceden bu t├╝r kazalar─▒n olu┼čmamas─▒ i├žin gerekli ├Ânlemi almam─▒┼čt─▒r. AhmetÔÇÖin kaynak yaparken g├Âzlerini korumas─▒n─▒ sa─člayacak ara├ž at├Âlyede bulunabilir ve Ahmet ihmalkarl─▒─č─▒ sonucu bu arac─▒ kullanmam─▒┼č olabilir,fakat at├Âlyede bulunabilir ve Ahmet ihmalkarl─▒─č─▒ sonucu bu arac─▒ kullanmam─▒┼č olabilir,fakat at├Âlyede i┼č├žilerin g├╝venli─či denetlemekle g├Ârevli ki┼či neden AhmetÔÇÖi olabilecek kazaya kar┼č─▒ uyarmad─▒. ─░┼č g├╝venli─či konusunda at├Âlyede ├žal─▒┼čan i┼č├žiler e─čitilmedi mi? Onlarla seminerler ve a├ž─▒klay─▒c─▒ materyaller arac─▒l─▒─č─▒ ile gerekli uyar─▒lar yap─▒lmad─▒ m─▒?At├Âlye i┼čletiminin takibi d├╝zenli aral─▒klarla yap─▒ld─▒ m─▒?At├Âlye y├Ânetimi ┼čimdiye kadar hangi yasal bo┼člu─ča yada denetimin gev┼čekli─čine uyarak ├Ânlem almam─▒┼č olabilir?Yasalar─▒n i┼čletmelerde ki i┼č g├╝venli─činin sa─članmas─▒na y├Ânelik yapt─▒r─▒m g├╝c├╝ ne oranda ge├žerli?─░┼čte burada as─▒l ├╝zerinde durulmas─▒ gereken noktalar bunlard─▒r. Toplumun ├žal─▒┼čma ya┼čam─▒ tel tek birey veya i┼čletmelerden de─čil devletin ├žal─▒┼čma ve ├╝retim politikalar─▒ndan sorulur. Burada as─▒l sorunlu olan devletin ilgili karar alma ve y├╝r├╝tme organlar─▒d─▒r.(mesela ├žal─▒┼čma ve sosyal g├╝venlik bakanl─▒─č─▒,sa─čl─▒k bakanl─▒─č─▒, Ba┼čbakanl─▒k sosyal hizmetler ve ├žocuk esirgeme kurumu vb…)AhmetÔÇÖin durumunda olan y├╝zlerce ki┼či,ayn─▒ t├╝rden y├╝zlerce denetimsiz at├Âlye buluna bilir,bu durumda toplumsal sorunlar─▒n b├╝y├╝yerek birikmesi ka├ž─▒n─▒lmazd─▒r. Ahmet kendi dikkatsizli─činin veya ihmalkarl─▒─č─▒n─▒n yada talihsizli─činin bir sonucu de─čil,at├Âlyenin ihmalkarl─▒─č─▒ ve sorumsuzlu─ču vede bu gibi at├Âlyelerin ├žal─▒┼čma ortam ve niteliklerini denetlemek,izlemek ve y├Ânlendirmekle sorunlu devletin yetkili mercilerinin duyars─▒zl─▒─č─▒ sonucunda k├Âr olmu┼čtur. burada Ahmet ve toplum i├žin bundan sonra yap─▒lmas─▒ gereken ilk i┼č,AhmetÔÇÖin kendi sorunu konusunda ayd─▒nlat─▒lmas─▒,haklar─▒n─▒n anlat─▒lmas─▒,kendisi ve toplumla bar─▒┼č─▒k bir ┼čekilde ya┼čama ko┼čullar─▒n─▒n yarat─▒lmas─▒ olamal─▒d─▒r.Toplumunda Ahmet gibi ├Âz├╝rl├╝ bireylerin durumlar─▒ hakk─▒nda bilin├žlendirilmesi ve toplumun bu konuda yard─▒m ve duyarl─▒l─▒─č─▒n─▒n artt─▒r─▒lmas─▒ sa─članmal─▒d─▒r. B├╝t├╝n bunlar yetkili merciler ├Ânc├╝l├╝─č├╝mde geni┼č sosyo-politik plan ve y├Ânlendirmelerle sa─članabilir. Aksi yakla┼č─▒m ve ├ž├Âz├╝mler temelsiz,istikrars─▒z ve g├Âstermelik olacakt─▒r ister istemez. Toplumsal kamuoyu bu konularda bilin├žlendirilerek hantal ve biyografik devletinde harekete ge├žilmesi gerekmektedir. Burada ba┼čta ├╝retim g├╝├žleri sendikalar,kooperatifler,meslek ├Ârg├╝tleri,sivil toplum kurulu┼člar─▒ harekete ge├žmelidir.Topl─▒mca AhmetÔÇÖin durumundan hepimiz sorunluyuz hem y─▒llardan beri demir yollar─▒ ÔÇśÔÇÖkom├╝nistlik ÔÇśÔÇÖ tir deyip binlerce insan─▒n sakatlanmas─▒na yada ├Âlmesine neden olan sa─čc─▒ liberal ve mandac─▒ politikac─▒lar─▒ halen se├žti─čimiz i├žin ve halen onlardan medet umdu─čumuz i├žin hem de ├╝lkeyi sahiplenemedi─čimiz i├žin,duyarl─▒ insanlar─▒m─▒z─▒ yanl─▒l─▒─ča terk etti─čimiz i├žin.

Sava┼člar─▒n ve toplumsal ┼čiddetin e┼čitsizliklerin nedeni ├žok├ža anlat─▒ld─▒. Ciltler dolusu kitaplar yaz─▒ld─▒ ama maalesef ├Âzellikle T├╝rkiye gibi az geli┼čmi┼č do─čal kaynaklar─▒ ve i┼č g├╝c├╝ talan edilmi┼č,uluslar aras─▒ tekellere pe┼čke┼č ├žekilmi┼č ├╝lkelerde etnik,ekonomik ve sosyal ho┼čg├Âr├╝s├╝zl├╝k,├žat─▒┼čma bilin├žli olarak k├Âr├╝klenmekte bu ├žat─▒┼čmalar belirli g├╝├žlerce rant kap─▒s─▒ haline getirilmektedir. Oysa bu gibi ├╝lkelerde sosyal yaralar ├ž─▒k gibi b├╝y├╝d├╝
SHU R─▒za Elitok

%d blogcu bunu be─čendi: