hd porno porno hd porno porno

─░slam dini ve engelliler

3.091 okundu

islam ve engellilerHemen her toplumda engelli insanlar─▒n varl─▒─č─▒ her zaman bir sorun olmu┼čtur. Hz. PeygamberÔÇÖin (a.s.m.) ya┼čad─▒─č─▒ d├Ânemde de belli oranda engelliler ya┼čam─▒┼čt─▒r. Cahiliye d├Âneminde sosyal stat├╝s├╝ ├žok d├╝┼č├╝k olan fakirler, engelliler, k├Âleler ve yetimler hakir g├Âr├╝lmekte, a┼ča─č─▒lanmakta ve dolay─▒s─▒yla toplumdan d─▒┼članmaktayd─▒. Toplum, asl─▒nda korunmaya muhta├ž olanlara hen├╝z de─čer verecek k─▒vama getirilmemi┼čti. Dolay─▒s─▒yla ba┼čta engelliler olmak ├╝zere dezavantajl─▒ sosyal gruplar, toplumun ikinci ve ├╝├ž├╝nc├╝ s─▒n─▒f vatanda┼člar─▒ olarak kabul edilmekteydi. Cehalet d├Âneminin asosyal al─▒┼čkanl─▒klar─▒ ├Âzellikle gayrim├╝slimler taraf─▒ndan bazen inatla ve ─▒srarla devam ettirilmek isteniyordu.

Mesela gayrim├╝slim zengin ve aristokrat kesimin, Hz. Peygamber (a.s.m.) ile g├Âr├╝┼čmek istedi─či zaman de─či┼čik engelleri olan ├Âz├╝rl├╝ insanlardan herhangi bir ferdin o mecliste yer almas─▒na tahamm├╝lleri yoktu. Mekke d├Âneminde kendi kontrolleri alt─▒nda olan ve eziyet ettikleri engellilerin M├╝sl├╝man olup Hz. PeygamberÔÇÖe (a.s.m.) ├žok yak─▒n olmalar─▒ ve M├╝sl├╝manlarca itibar g├Ârmeleri, bir├žok aristokrat zengin m├╝┼čriki rahats─▒z etmi┼čti. Bundan dolay─▒ baz─▒ gayrim├╝slim kanaat liderleri, Hz. PeygamberÔÇÖin (a.s.m.) ÔÇťalt tabakalaraÔÇŁ mensup kimselerden uzak durmas─▒ ┼čart─▒yla ─░slamÔÇÖ─▒ kabul etmeyi d├╝┼č├╝nebileceklerini bildirmi┼člerdi.
Ancak Hz. Peygamber (a.s.m.) sosyo-ekonomik ve bedensel y├Ânden zay─▒f olanlar─▒n yan─▒nda yer almas─▒ gerekti─či noktas─▒nda vahiy yollar─▒yla her zaman uyar─▒lmaktayd─▒. Mesela a┼ča─č─▒daki ayetin bu t├╝r sosyal olaylar ├╝zerine nazil oldu─ču rivayet edilmektedir: ÔÇťO halde, Rablerinin r─▒zas─▒n─▒ isteyerek, sabah ak┼čam OÔÇÖna yalvaranlar─▒(n hi├ž birini) yan─▒ndan kovma. Sen onlardan hi├žbir ┼čekilde sorumlu de─čilsin (t─▒pk─▒ onlar─▒n da hi├žbir ┼čekilde senden sorumlu olmad─▒klar─▒ gibi). Bundan dolay─▒ onlar─▒ (dezavantajl─▒ sosyal gruplar─▒) kovma hakk─▒na sahip de─čilsin, yoksa zalimlerden olurdun (ki onlar─▒ kovup da zalimlerden olmayas─▒n.)ÔÇŁ (EnÔÇÖam; 6/52)
─░stekleri geri ├ževrilmeyenler
Sosyal hayatta herkesin e┼čit haklara sahip oldu─čunu belirten ve ├╝st├╝nl├╝─č├╝n sadece iman ve takvada oldu─ču mesaj─▒n─▒ veren Hz. Peygamber (a.s.m.) hem madd├«, hem de bedenen zay─▒f ki┼čilerin yan─▒nda yer alm─▒┼č ve onlara insanca muamelede bulunmu┼čtur. Onlar─▒ iman ve takvalar─▒ndan dolay─▒ ├Âvm├╝┼č, de─čer vermi┼č ve ├╝st├╝n g├Ârm├╝┼čt├╝r. ├ľrne─čin bir hadiste Hz. Peygamber bu durumu ┼č├Âyle anlat─▒r: ÔÇťSize cennetlikleri bildireyim mi? Onlar hem zay─▒f olduklar─▒ hem de halk taraf─▒ndan zay─▒f g├Âr├╝ld├╝kleri (dezavantajl─▒ bir sosyal kesim oldu─ču) i├žin kimsenin ├Ânemsemedi─či ve fakat ┼č├Âyle olacak diye yemin etseler, isteklerini AllahÔÇÖ─▒n ger├žekle┼čtirece─či kimselerdir.ÔÇŁ
─░slam dini, toplumun en zay─▒f halkas─▒ olan engelliler ve yoksullar─▒n sosyal koruma kapsam─▒na al─▒nmas─▒n─▒ emrederken b├╝t├╝n insanl─▒─ča rahmet olarak g├Ânderilen en son Peygamber de ├Ârnek tutum ve davran─▒┼člar─▒yla bu emirleri de─či┼čik sosyal pedagojik y├Ântemlerle can├╝g├Ân├╝lden hayata ge├žiriyordu. B├Âylece Peygamberimizin (a.s.m.) d├Âneminde ÔÇť├Âz├╝rl├╝ dostuÔÇŁ ├ža─č─▒n tesisine y├Ânelik b├╝t├╝n temeller at─▒lm─▒┼č oldu.
Ancak bireysel y├Ân├╝yle Hz. PeygamberÔÇÖin (a.s.m.) f─▒tr├« ve vicdan├« duygular─▒n─▒n en ileri derecede sosyal olmas─▒, vahiy ile ba┼člamaz. O, peygamber olmadan ├Ânce de b├╝t├╝n muhta├ž insanlara kar┼č─▒ ├žok merhametli ve yard─▒mseverdi. Nitekim Hz. Hatice, vahyin ilk geli┼činden sonra yata─č─▒na titreyerek giren Hz. PeygamberÔÇÖi (a.s.m.) teselli ve teskin etmek maksad─▒yla kocas─▒nda var olan sosyal bilin├ž d├╝zeyini ├Ân plana ├ž─▒kararak, Hz. PeygamberÔÇÖin toplum hayat─▒ndaki etkin rol├╝n├╝ g├Âstermi┼čtir. ÔÇťKorkma! AllahÔÇÖa yemin ederim ki, Allah hi├žbir zaman seni utand─▒rmaz, mahzun etmez. ├ç├╝nk├╝ sen akrabana bakars─▒n, s├Âz├╝n do─črusunu s├Âylersin, i┼čini g├Ârmekten aciz olanlar─▒n (bak─▒ma muhta├žlar─▒n) a─č─▒rl─▒─č─▒n─▒ y├╝klenirsin. Fakire verir, kimsenin kazand─▒ramayaca─č─▒n─▒ kazand─▒r─▒r, misafiri a─č─▒rlars─▒n, hak yolunda ortaya ├ž─▒kan olaylarda halka yard─▒m edersin.ÔÇŁ
Engellileri topluma kazand─▒r─▒rd─▒
Hz. Peygamber (a.s.m.) d├Âneminde engellilere kar┼č─▒ sosyal fark─▒ndal─▒k ve ilgi seviyesi geli┼čme halindeydi ve bazen de toplumsal kayna┼čma s├╝recini h─▒zland─▒rmak gerekiyordu. ├ç├╝nk├╝ baz─▒ bedensel engelli M├╝sl├╝manlar, kendilerini ┼ču veya bu sebepten dolay─▒ halen d─▒┼članm─▒┼č hissediyorlard─▒. Mesela bunlardan birisi de daha ├žok ├ž├Âlde ya┼čamay─▒ tercih eden sahabi Hz. Zahir ─░bn-i Haram idi. Do─ču┼čtan gelen baz─▒ beden├« kusurlar─▒ sebebiyle toplum i├žinde pek g├Âr├╝nmek istemezdi Hz. Zahir. Topluma kar─▒┼čmak mecburiyetinde kald─▒─č─▒ vakitlerde ÔÇťHerkes bana bak─▒yorÔÇŁ kompleksiyle ezilirdi. G├╝zel ve utanga├ž huylu Hz. ZahirÔÇÖin bu psikolojik problemini asl─▒nda Hz. Peygamber (a.s.m.) bilmekteydi.
Peygamberimiz (a.s.m.) onunla s├╝rekli ileti┼čim h├ólinde olmay─▒ d├╝┼č├╝n├╝yordu. Do─črusu Hz. Zahir de bundan fevkalade memnun oluyordu. Peygamberimizin sevgisini kazanm─▒┼č olmak, ona b├╝t├╝n problemlerini unutturuyordu. Hz. Muhammed (a.s.m.), ZahirÔÇÖe ├ž├Âlden baz─▒ bitki ve otlar toplay─▒p, bu sipari┼člerini de Medine pazar─▒na getirmesini s├Âylerdi. Peygamberimizin bunlara ihtiyac─▒ oldu─čundan dolay─▒ m─▒d─▒r, ZahirÔÇÖi topluma kazand─▒rmak i├žin midir veya toplanan bitkileri onun ad─▒na pazarda sat─▒p kendisinin ekonomik y├Ânden ba─č─▒ms─▒z olmas─▒n─▒ sa─člamak i├žin midir, bilinmez. Ancak Zahir, denilenleri harfiyen yapard─▒. Belki de Peygamberimiz bu yolla onu b├╝t├╝n├╝yle topluma kazand─▒rmay─▒ ve onu madd├«-manev├« y├Ânden rehabilite etmeyi d├╝┼č├╝n├╝yordu.
─░slam Peygamberi, ona pazardaki al─▒┼čveri┼člerde ayr─▒ca yard─▒mc─▒ olurdu. Bundan dolay─▒ Hz. Peygamber, ÔÇťZahir bizim ├ž├Âl├╝m├╝zd├╝r, biz de onun ┼čehriyizÔÇŁ diyerek, ona s├╝rekli iltifatlarda bulunur ve onu rahatlatmak i├žin buna benzer tatl─▒ ve kayna┼čt─▒r─▒c─▒ s├Âzler sarf ederdi.
Bir g├╝n Hz. Zahir, al─▒┼čveri┼č yapmak i├žin, en kalabal─▒k oldu─ču saatte Medine ├žar┼č─▒s─▒na gelmi┼č ve Peygamberimizi (a.s.m.) tenha bir k├Â┼čede beklemekteydi. ZahirÔÇÖi uzaktan g├Âren Hz. Peygamber, ona sessizce arkas─▒ndan sokuldu ve elleriyle Hz. ZahirÔÇÖin g├Âzlerini yumarak, kendisine do─čru ├žekti ve onu s─▒ms─▒k─▒ kucaklad─▒. Korkusundan ├Ânce, ÔÇťSen kimsin? Beni b─▒rak!ÔÇŁ diye ba─č─▒ran Hz. ZahirÔÇÖin burnuna g├╝zel kokular gelmeye ba┼člay─▒nca v├╝cuduyla Hz. Peygambere (a.s.m.) iyice yasland─▒. Peygamberlerinin o g├╝ne kadar hi├ž kimseye bu denli mesafesiz davranmad─▒─č─▒n─▒ bilen etraftaki insanlar, hayretten b├╝y├╝yen g├Âzleriyle bu ilgin├ž manzaray─▒ seyrettiler. K├óinat─▒n Efendisi, tebess├╝m ederek y├╝ksek sesle hayk─▒rd─▒: ÔÇťBir k├Âlem var. Sat─▒yorum. Onu benden kim al─▒r?ÔÇŁ
Hz. Zahir, bir yandan ya┼čad─▒─č─▒ s├╝rpriz iltifat─▒n ┼čokuyla, di─čer yandan ise ├Âmr├╝ boyunca b├╝t├╝n bilincini doldurmu┼č olan o kompleksin etkisiyle, Peygamberimizin (a.s.m) ┼čakas─▒na biraz h├╝z├╝n kar─▒┼č─▒m─▒ bir ┼čakayla ┼ču a├ž─▒klamay─▒ yapt─▒: ÔÇťYemin olsun ki ey AllahÔÇÖ─▒n El├žisi, be┼č para etmez bir sakat k├Âleyi satmaya ├žal─▒┼č─▒yorsun.ÔÇŁ
─░┼čte Hz. Muhammed (a.s.m.), Hz. ZahirÔÇÖi b├╝t├╝n y├Ânleriyle rehabilite edebilmenin bir f─▒rsat─▒n─▒ daha yakalam─▒┼čt─▒. ├ťmmetinin engelli olsun veya olmas─▒n b├╝t├╝n fertlerini i├žtenlikle seven son Peygamber, herkesin i├žinde ancak s─▒k─▒la s─▒k─▒la dola┼čabilen Hz. ZahirÔÇÖe ulu orta ├Âyle bir manev├« terapi uygulayacakt─▒r ki, o andan itibaren Hz. Zahir, hi├ž kimse kar┼č─▒s─▒nda en k├╝├ž├╝k bir s─▒k─▒nt─▒ hissetmeden, rahat ve ba┼č─▒ dik olarak ya┼čayabilecekti. AllahÔÇÖ─▒n Resul├╝, mizah─▒ sadece saf ger├že─če d├Ân├╝┼čt├╝rmek maksad─▒yla o anda ┼čakay─▒ kesti ve birden ciddile┼čiverdi. Hz. ZahirÔÇÖi g├Âstererek ve kendilerini sarm─▒┼č olan kalabal─▒─ča seslenerek, ┼č├Âyle dedi: ÔÇťHay─▒r, ya Zahir, and olsun ki Allah ve AllahÔÇÖ─▒n Resul├╝ kat─▒nda senin de─čerin paha bi├žilmez! Bunun i├žin biz de seni seviyoruz.ÔÇŁ
┼×akada a┼č─▒r─▒ya ka├žmayan, ├Âl├ž├╝y├╝ ve itidali her zaman koruyan Peygamberimizin sosyal ve manev├« mesaj─▒ bug├╝n├╝m├╝z├╝n insanl─▒─č─▒na da ge├žerlidir. Peygamberimizin etraf─▒ndaki M├╝sl├╝manlar, ├Âz├╝rl├╝lerle olan be┼čer├« m├╝nasebetlerini bu gibi ibret verici sosyal olaylardan sonra yeniden g├Âzden ge├žirme f─▒rsat─▒ buldu ve Hz. Zahir de bu jestlerin tesiriyle ├Âz g├╝venine kavu┼čmu┼č oldu.
Engellilerin de toplumda e┼čit ┼čartlar i├žinde yer alabilecekleri, sevilip say─▒ld─▒klar─▒ bir sosyal hayat─▒n temeli b├Âylece at─▒lm─▒┼č oldu. ─░slam toplumlar─▒nda ya┼čayan ├Âz├╝rl├╝lerin her bak─▒mdan sayg─▒n ve avantajl─▒ bir konuma gelmelerini sa─člayan o y├╝ce PeygamberÔÇÖin (a.s.m.) ┼čefkatli ve insan├« davran─▒┼člar─▒, asl─▒nda b├╝t├╝n d├╝nya insanlar─▒ i├žin bir ├Ârnektir.
├ľz├╝rl├╝lerle ilgilenmek, onlar─▒ sevmekten ge├žer. Peygamberimiz de korumaya muhta├ž insanlar─▒ sevdi─či i├žin, onlarla Allah r─▒zas─▒ i├žin ilgilendi ve bizlerin de ilgilenmesini te┼čvik etti. ├ťstelik bu ilgilenmenin, Allah kat─▒nda kar┼č─▒l─▒ks─▒z kalmayaca─č─▒n─▒ da m├╝jdeledi.
Bir keresinde Hz. Peygamber, do─čan her g├╝n i├žin sadaka verilmesi gere─činden s├Âz etti. Sahabe, kendilerinin bu kadar mal varl─▒klar─▒n─▒n bulunmad─▒─č─▒n─▒ hat─▒rlat─▒nca Peygamberimiz, sadakan─▒n bir├žok ├že┼čidinin bulundu─čunu belirtti. Madd├« i├žeri─či olmayan sosyal dayan─▒┼čmaya vurgu yaparak, ├Âz├╝rl├╝lerin de i├žinde bulundu─ču dezavantajl─▒ sosyal gruplara Allah r─▒zas─▒ i├žin destekte ve iyilikte bulunman─▒n manev├« faydalar─▒ndan bahsetti. Peygamberimiz bu ba─člamda bizlere ┼čunlar─▒ hat─▒rlatt─▒:
ÔÇť├ém├óya (g├Ârme ├Âz├╝rl├╝ye) rehberlik etmen, sa─č─▒r ve dilsize anlayacaklar─▒ bir ┼čekilde anlatman, ihtiyac─▒ olan─▒n hacetini tedarik etmesi i├žin bildi─čin yere delalet etmen, derman arayan dertliye yard─▒m i├žin ko┼ču┼čturman, koluna girip g├╝├žs├╝ze (bak─▒ma muhta├ž olana) yard─▒m etmen, konu┼čmakta g├╝├žl├╝k ├žekenin meram─▒n─▒ ifade edivermen, b├╝t├╝n bunlar sadaka ├že┼čitlerindendir.ÔÇŁ
Kaynak: Ali Seyyar, Y─▒ld─▒zlar Engel Tan─▒maz – Bedensel ├ľz├╝rl├╝ Sahabilerin Hayat─▒, Ra─čbet Yay─▒nlar─▒, 3. Bask─▒, ─░stanbul 2011.
Peygamber vekili engelli sahabe
Hz. Peygamber, b├╝t├╝n engelli gruplar─▒, toplum hayat─▒n─▒n vazge├žilmez birer fertleri olarak g├Ârmekteydi. Bir keresinde Kurey┼čÔÇÖin ileri gelenlerine ─░slamÔÇÖ─▒ anlat─▒rken g├Ârme engelli sahabi Hz. Abdullah b. ├ťmmi Mekt├╗m, kendine ├Âzel olarak tahsis edilen bir refakat├žiyle yan─▒na gelerek, her zamanki gibi Hz. PeygamberÔÇÖden ilgi beklemi┼čti. Peygamberimiz (a.s.m.) ├Ânemli misafirleriyle me┼čgul oldu─ču halde sesli bir tonla ÔÇťYa Resulallah, bana KurÔÇÖan okut! AllahÔÇÖ─▒n sana ├Â─čretti─činden bana da ├Â─čret!ÔÇŁ diyen ve talebini ─▒srarla tekrarlayan Hz. AbdullahÔÇÖ─▒n bu tutumu ├╝zerine Hz. Peygamber, s├╝k├╗tunu korumakla birlikte ona bu tavr─▒ndan dolay─▒ bu sefer yak─▒n ilgi g├Âstermek yerine y├╝z├╝n├╝ ondan ├ževirmi┼čti. Hz. Peygamber, gayrim├╝slim bir gruba ─░slamÔÇÖ─▒ anlat─▒yordu ve misafirlerin belki de nasihate daha ├žok ihtiyac─▒ vard─▒. Hz. PeygamberÔÇÖin tek derdi, onlar─▒ M├╝sl├╝man yapmakt─▒. Bundan dolay─▒ Resulullah, Hz. AbdullahÔÇÖa ald─▒rmay─▒p y├╝z├╝n├╝ buru┼čturup d├Ând├╝; s├Âz├╝n├╝n kesilmesini istemedi ve misafirlerle sohbet etmeye devam etti.
Ne var ki, bir ├Âz├╝rl├╝ye kar┼č─▒ sergilenen bu mesafeli tutum, Cenab-─▒ Hak taraf─▒ndan makbul g├Âr├╝lmedi. Cenab─▒ Hak, ÔÇťHabibimÔÇŁ dedi─či Resul├╝ne bundan dolay─▒ ihtar etmeyi bile gerekli g├Ârd├╝. Sohbet ger├ži biraz daha devam etti ancak tam s├Âz├╝n├╝ bitirip kalkaca─č─▒ s─▒rada AllahÔÇÖ─▒n Resul├╝ÔÇÖne bir ilah├« ikaz geldi:
ÔÇťYan─▒na ├óm├ó (g├Ârme ├Âz├╝rl├╝) geldi diye, y├╝z├╝n├╝ ek┼čitip d├Ând├╝. Nereden bileceksin, belki de o, g├╝nahlar─▒ndan ar─▒nacakt─▒. Yahut o, ├Â─č├╝t alacak ve o ├Â─č├╝t, kendisine fayda verecekti. ├ľ─č├╝de ihtiya├ž duymayan kimseye gelince, sen ona y├Âneliyorsun (onu kurtarmaya ├Âzeniyorsun). Onun ink├ór ve isyan pisli─či i├žinde kalmas─▒ndan sen mesul de─čilsin (Onun M├╝sl├╝man olmay─▒p temizlenmemesinden sana ne?). Sana ko┼čarak gelen ve AllahÔÇÖtan korkan kimseyi ise ihmal ediyorsun (Sen ondan y├╝z ├ževirip ba┼čkas─▒ ile oyalan─▒yorsun). Sak─▒n! (Bir daha ├Âyle yapma!)ÔÇŁ (Abese S├╗resi; 80: 1-10)
AllahÔÇÖ─▒n El├žisiÔÇÖnin, y├╝z├╝n├╝, k├Âr ve fakir say─▒lan ki┼čiden ├Âteye ├ževirmesi ve gelen misafirlerle ilgilenmesi, Hz. ─░bn-i ├ťmm├╝ Mekt├╗mÔÇÖun duygular─▒n─▒n incinmesine sebebiyet vermi┼čti. Bunun i├žin AllahÔÇÖ─▒n Resul├╝, ald─▒─č─▒ ilah├« ikaz─▒n etkisiyle ├žok ge├žmeden onun g├Ânl├╝n├╝ ald─▒ ve ona istedi─či gibi KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ anlatt─▒.
Bundan b├Âyle Hz. ─░bn-i ├ťmm├╝ Mekt├╗m ve di─čer engelli sahabiler hi├žbir surette d─▒┼članmad─▒klar─▒ gibi, Peygamberimizin hep en yak─▒n─▒nda g├Âr├╝leceklerdi. Bu hadiseden sonra Resulullah, ├Âzellikle engelli sahabilere ve tabi├« ki Hz. ─░bn-i ├ťmm├╝ Mekt├╗mÔÇÖa daha ├žok iltifatta ve ikramda bulunmu┼čtur. Ne zaman onu g├Ârse, hem espri olmas─▒, hem de o hadiseyi hat─▒rlatmas─▒ bab─▒nda ÔÇťEy Rabbimin beni ikaz─▒na sebep olan karde┼čim, merhaba!ÔÇŁ diye onun g├Ânl├╝n├╝ al─▒rd─▒. Hz. Peygamber, bununla da yetinmeyerek, Hz. Abdullah b. ├ťmmi Mekt├╗m’u, Mescid-i Nebev├«’de m├╝ezzin olarak g├Ârevlendirdi─či gibi ├že┼čitli zamanlarda Medine d─▒┼č─▒na ├ž─▒k─▒ld─▒─č─▒nda 13 defa Medine’de kendi yerine vekil b─▒rakm─▒┼č, namazlar─▒ Hz. ─░bn-i ├ťmm├╝ Mekt├╗m k─▒ld─▒rm─▒┼čt─▒r.

%d blogcu bunu be─čendi: