hd porno porno hd porno porno

Psikanaliz ve Kad─▒n Olmak

1.280 okundu

v

Psikanaliz ve Kad─▒n Olmak

PS─░KANAL─░Z─░N ─░K─░NC─░ Y├ťZYILINDA KADIN KONUSU

Psikanalizin ├žal─▒┼čma oda─č─▒n─▒n ├Âz├╝nde cinsiyet ve cinsellik olgular─▒ yer al─▒r. Psikanaliz ruhsall─▒─č─▒n temeli olan bilin├žd─▒┼č─▒n─▒n i├žeri─činde ÔÇťkad─▒n olu┼čÔÇŁ, ÔÇťerkek olu┼čÔÇŁ ve bu olgular─▒n cinsellikte bir araya geli┼čleri ile ilgili d├╝┼člemler (fanteziler) oldu─čunu ileri s├╝rer. Yenido─čan d├╝nyay─▒ bilgi a├žl─▒─č─▒ ile emmeye ├žal─▒┼č─▒rken, kendisini bu d├╝nyaya getiren s─▒rr─▒n pe┼činden ko┼čar ve gizemi ├žocuk cinselli─či kuramlar─▒yla ayd─▒nlatmaya ├žal─▒┼č─▒r.

Yenido─čan─▒n bu u─čra┼č─▒, onu kendi ├╝stlenece─či ve deneyimleyece─či cinsiyet ve cinsellik menziline ta┼č─▒r. Psiko-cinsel geli┼čimin amac─▒ bir cinsiyet kimli─čine eri┼čmek ve doyumlu bir cinsellik ya┼čam─▒na sahip olup, kendinden sonraki ku┼ča─č─▒ yaratmakt─▒r.

B├╝y├╝k oranda Sigmund FreudÔÇÖun eserleriyle tamamlanm─▒┼č olan bu kuramsal bak─▒┼č ├že┼čitli ele┼čtiriler g├Ârm├╝┼č, alternatifler ve revizyon ├Ânerileri alm─▒┼čt─▒r. Psikanalizin evrimle┼čmesiyle ilgili b├╝t├╝n detaylara burada de─činmek olanaks─▒z oldu─ču i├žin sadece konumuzla ilgili olanlara bakmaya ├žal─▒┼čal─▒m.FreudÔÇÖun kuram─▒nda kad─▒n hastan─▒n klini─či ├Ânemli bir yer tutar.

Klasik ikili genellikle ÔÇťerkek analist ve histerik kad─▒n analizanÔÇŁd─▒r. Histerik kad─▒n─▒n ├ž├Âz├╝mlenmesi ise onu, bu kad─▒n─▒n i├ž d├╝nyas─▒ndaki ÔÇťpenissiz erkek ├žocuk olmaÔÇŁ iddias─▒ ve dram─▒na g├Ât├╝r├╝r. Sonralar─▒ ÔÇťcinsel monizmÔÇŁ veya ÔÇťfallosantrizmÔÇŁ adlar─▒ verilen bu bak─▒┼ča g├Âre, kad─▒n─▒n cinsel organ─▒ ve cinsel kimli─či kendisi i├žin birincil bir anlama sahip olmaktan ziyade, penisin ve erkek cinsel kimli─činin negasyonu yani olumsuzlanmas─▒ olarak ikincil bir anlama sahiptir.

FREUDÔÇÖUN C─░NSEL MON─░ZM KURAMI (Chasseguet Smirgel, 1988)

Erkek ├žocuk annesinin vajinas─▒ oldu─čunu bilmez. Onun da penisi oldu─čunu san─▒r. K─▒z ├žocuk kendinde vajina oldu─čunu bilmez. K─▒z ├žocuk budanm─▒┼č bir penis olan klitorisine, her ┼čeyi d─▒┼člar ┼čekilde yat─▒r─▒mda bulunur. K─▒z─▒n ergenlik d├Âneminde bu yat─▒r─▒mdan vazge├žme gere─či ortaya ├ž─▒kar. K─▒z ├žocuk , erkek organ─▒na engelleyemedi─či bir haset duyar ve bu haset t├╝m psiko-cinselli─če egemen olur. K─▒z ├žocuk, babas─▒n─▒n penisinin kendi i├žine girip ona bir ├žocuk vermesini arzu eder. Annelik ula┼č─▒lmas─▒ olanaks─▒z bir erkekli─čin ÔÇťtaklidiÔÇŁnden ba┼čka bir ┼čey de─čildir (├žocuk=penis). Baz─▒ kad─▒nlar asla Olumlu OidipusÔÇÖa ula┼čamazlar.

Kad─▒n─▒n Olumlu OidipusÔÇÖunda anneyle kurulan ba─č yaln─▒zca yer de─či┼čtirip babaya y├Ânelir.Bu g├Âr├╝┼čler psikanalitik d├╝┼č├╝ncenin evrimle┼čti─či bug├╝nden bakt─▒─č─▒m─▒z zaman ele┼čtirisiz kalm─▒┼č de─čildirler. Ele┼čtirilerin de bir tarihselli─či vard─▒r. K─▒saca onlara bakal─▒m ve bug├╝ne gelmeye ├žal─▒┼čal─▒m.Siyasi ve sosyal haklara dayal─▒ k├Âkleri eskiye dayanan ancak 1960ÔÇÖlardan itibaren sesini daha fazla duyuran ve bu sefer sosyal bilimler ve marksizm ba─člant─▒l─▒ bir s├Âyleme oturan feminist ak─▒m, psikanalizin kad─▒na ve onun cinsiyetine, cinselli─čine bak─▒┼č─▒na radikal ele┼čtiriler getirmi┼čtir. Bu ele┼čtirilerin hedefindeki psikanalizin o y─▒llarda ├Âzellikle ABDÔÇÖde kurgulanan ve uygulanan ve ÔÇťFreudianizmÔÇŁ ad─▒yla neredeyse bir din olarak g├Âr├╝len psikanaliz oldu─čunu belirtmekte yarar var. Feministlerin ve o y─▒llarda onlarla hemfikir olan sosyal bilimcilerin psikanalize olan itirazlar─▒ kuramda revizyon veya ekler-├ž─▒karmalar y├Ân├╝nde bir giri┼čim olmaktan ziyade, psikanalizin b├╝t├╝n├╝n├╝ reddeden bir tavra d├Ân├╝┼čm├╝┼čt├╝r. Bu hareket ilk ├ž─▒k─▒┼č noktas─▒nda fevri ve tepkisel bir karaktere b├╝r├╝nm├╝┼čt├╝r. Bu kar┼č─▒ ├ž─▒k─▒┼č genel olarak ┼ču noktalarda yo─čunla┼č─▒r (Donovan, 1997): Psikanaliz k─▒z ├žocu─čun geli┼čimi ile ilgili olarak biyolojik oldu─čunu iddia etti─či baz─▒ normlar belirlemi┼č ve bu normlar ├╝zerinden ruhsal sa─čl─▒─č─▒ tan─▒mlam─▒┼čt─▒r. Kad─▒n eksiktir ve ya┼čam boyu bu eksikli─čin ac─▒s─▒n─▒ ya┼čayacakt─▒r. Ya bu eksikli─či kabullenip, olabilece─či kadar sa─čl─▒kl─▒ olacakt─▒r; ya da bu eksikli─či reddedecek veya kar┼č─▒ cinsi i─čdi┼č etmeye ├žal─▒┼čarak m├╝cadele edecek ve sa─čl─▒ks─▒z olacakt─▒r. ÔÇťCinsel PolitikaÔÇŁ adl─▒ eserinde bu biyolojik determinizmi ele┼čtiren Kate Millett (1970), k├╝lt├╝rel belirleyicilerin g├Âz ard─▒ edilmesini hayret verici bulur. MillettÔÇÖa g├Âre, psikanaliz kuram─▒ kad─▒n─▒ ve kad─▒nl─▒─č─▒ okurken bu k├╝lt├╝rel belirleyicilerin etkisi d─▒┼č─▒na ├ž─▒kamam─▒┼č ve hatta bu belirleyicilere onaylama sa─člam─▒┼čt─▒r. ÔÇťCinselli─čin Diyalekti─čiÔÇŁ adl─▒ eserinde Firestone (1970) psi┼čik sorunlar─▒n sosyal ve k├╝lt├╝rel k├Âklerini ciddiye almamas─▒n─▒ psikanalizin b├╝y├╝k bir hatas─▒ olarak de─čerlendirir. Ona g├Âre bir feminist ÔÇť…bask─▒n─▒n geli┼čti─či toplumsal ├žer├ževenin…de─či┼čmez oldu─čunu kabul edemezÔÇŁ. Feminist ele┼čtiriye g├Âre, psikanaliz kad─▒n ve erkek libidolar─▒ aras─▒nda niceliksel bir fark g├Ârmektedir ve bu da erke─čin sald─▒rgan ├Âzelliklerinin kabul├╝ anlam─▒na gelir. Erkek cinselli─či sadist, kad─▒n cinselli─či mazo┼čist karakterde g├Âr├╝l├╝r. MillettÔÇÖa g├Âre bu erke─čin tecav├╝zkarl─▒─č─▒n─▒ onaylamaktan ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Ayn─▒ ele┼čtirel y├Ân psikanalizin, tacizi d├╝┼č├╝nd├╝ren olgular─▒, ger├žeklikten ziyade fantezi ├╝r├╝nleri olarak de─čerlendirmesini de, kad─▒n─▒n olup bitenlerden sorumlu tutulmas─▒ anlam─▒nda ciddi bir tarafl─▒l─▒k olarak g├Âr├╝p, aile i├žindeki taciz olgusu hakk─▒nda bilin├žlenme ile ilgili olarak onlarca y─▒l ge├ž kal─▒nmas─▒na sebep oldu─čunu ileri s├╝rer. Feminist ele┼čtiriye g├Âre, psikanaliz kad─▒n─▒n temel cinsiyet ├Âzelliklerini penissiz olma ger├že─činden anlamaya ├žal─▒┼čmaktad─▒r. Bu olguya g├Âre, k─▒z ├žocuk penissiz bir erkek ├žocuk gibidir. Kendi cinselli─či ve cinsiyetini erkekli─čin negasyonundan yani olumsuzlanmas─▒ndan kurmaya mahkumdur. Feminist s├Âylem ise kar┼č─▒ ata─ča kalkarak, ya┼čam─▒n ba┼člang─▒c─▒nda anneyle kurulan kuvvetli ba─č ve ├Âzde┼čle┼čmeye g├Ânderme yaparak, her iki cinsteki ├žocukta da di┼čil ├Âzde┼čle┼čmeyi vurgular.

Feministler psikanalizin s├Âylemini tamamen alt├╝st ederek, erkek ├žocu─čun ve ilerideki yeti┼čkin erke─čin ruhsall─▒─č─▒n─▒n temelinde kad─▒nl─▒k oldu─čunu ileri s├╝rerler. Bu bak─▒┼č o y─▒llarda psikanalist StollerÔÇÖ─▒n (1968) ÔÇťbirincil di┼čilikÔÇŁ (primary femininity) kavram─▒ ile de ba─člant─▒land─▒r─▒l─▒r. Erkek s├Âylemi ve onun kad─▒nl─▒k ├╝st├╝ndeki bask─▒ ara├žlar─▒, b├╝nyenin kendi di┼čili─či ile ├žat─▒┼čmas─▒n─▒n ve onu kontrol etme ├žabas─▒n─▒n yans─▒malar─▒d─▒r (misogyny-kad─▒n d├╝┼čmanl─▒─č─▒). Bu s├Âylem, kad─▒n─▒n bedeni ile ili┼čkisini bile kontrol alt─▒na almaya ├žal─▒┼č─▒p, klitorisi lanetlemi┼č, vajinal orgazm efsanesini uydurmu┼čtur. Erkek kad─▒na, ÔÇťsen bilmiyorsun, ben biliyorum; senin as─▒l orgazm─▒n klitoral de─čil, vajinaldirÔÇŁ demektedir. Feministlerle ├že┼čitli noktalarda g├Âr├╝┼č birli─či i├žinde olan Marksist d├╝┼č├╝n├╝r Marcuse (1974), ger├žeklik ilkesinin, Oidipal ├žat─▒┼čman─▒n vazge├žme ve kabul lehine ├ž├Âz├╝lmesinin ve bunlarla ba─člant─▒l─▒ olarak toplumsal yap─▒y─▒ koruyan, yeniden ├╝retimi sa─člayan ÔÇťsa─čl─▒kl─▒ÔÇŁ s─▒fat─▒ ile ta├žland─▒r─▒lm─▒┼č heteroseks├╝el yeti┼čkin cinselli─činin de─čerinin a┼č─▒r─▒la┼čt─▒r─▒ld─▒─č─▒n─▒ iddia eder. Bunlar erkek kapitalist toplumun de─čerleridir: ÔÇťKarl─▒ ├╝retkenlik, iddial─▒l─▒k, verimlilik, rekabet├žilikÔÇŁ. MarcuseÔÇÖye g├Âre, feministler ÔÇťverili gereksinimler hiyerar┼čisini alt├╝st eden yeni bir toplumun ortaya ├ž─▒k─▒┼č─▒n─▒n yolunu a├žacakÔÇŁ kad─▒ns─▒ de─čerlerin ├Âzg├╝rl├╝k ├ža─čr─▒s─▒n─▒ yapmal─▒d─▒rlar.

O y─▒llarda radikal feminizm MarcuseÔÇÖnin ├Ânerisinde oldu─ču gibi, devrimci bir niteli─če b├╝r├╝nmekte veya b├╝r├╝nd├╝r├╝lmekte ve toplumsal d├Ân├╝┼č├╝m├╝n hatta devrimin g├╝c├╝ olarak ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r. Bu g├╝├ž sadece erkek egemen toplumu de─čil, onun ├žat─▒s─▒ alt─▒nda kurumsalla┼čm─▒┼č her ┼čeyi y─▒kacakt─▒r. Feministler taraf─▒ndan erkek egemenli─činin ÔÇťnormalle┼čtirme makinesiÔÇŁ olarak g├Âr├╝len psikanaliz de g├Â├ž├╝k alt─▒nda kalacakt─▒r. Bu ilk kuvvetli dalga yat─▒┼č─▒rken, farkl─▒ sesler duyulmaya ba┼člar. Gayle RubinÔÇÖe ( ) g├Âre psikanaliz kad─▒n─▒n ezilmesinin rasyonalizasyonu oldu─ču takdirde feminist ele┼čtiri hakl─▒d─▒r.

Ancak kad─▒nlar─▒ ezen bir s├╝recin tan─▒mlanmas─▒ oldu─ču takdirde bu ele┼čtiri bir hatad─▒r. ─░├žinde feminist ele┼čtiriyi dikkate alan g├Âr├╝┼čler sundu─ču ÔÇťPsikanaliz ve FeminizmÔÇŁ adl─▒ eseriyle dikkat ├žeken Juliett Mitchell (1974) FreudÔÇÖun olan─▒ tan─▒mlad─▒─č─▒n─▒, olmas─▒ gerekeni savunmad─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝rer. Olan─▒ tan─▒mlamak, tan─▒mlanan olgudan sorumlu tutulmak anlam─▒na gelmemelidir. Kim binlerce y─▒ll─▒k insanl─▒k tarihi boyunca, kad─▒n─▒n bask─▒ alt─▒na al─▒n─▒p zulme u─črad─▒─č─▒n─▒, ikinci s─▒n─▒f insan haline getirildi─čini ve bu durumun kad─▒nlarda kar┼č─▒ cinse ve birbirlerine kar┼č─▒ ├že┼čitli olumsuzluklara b├╝r├╝nd├╝─č├╝n├╝ inkar edebilir ki ? T├╝m bunlar FreudÔÇÖdan sonra m─▒ olmu┼čtur ? MitchellÔÇÖa g├Âre, k├╝lt├╝rel olanla, biyolojik olan─▒n karma┼č─▒k bir ┼čekilde etkile┼čime girdi─či bu binlerce y─▒ll─▒k tarihin i├žselle┼čtirilmi┼č etkilerini ├ž├Âz├╝mleme umudu gene psikanalizdedir.Psikanaliz bir taraftan feminist s├Âyleme itiraz ederken, di─čer yandan feminist s├Âylemden dersler alm─▒┼č ve kendine y├Ânelik ele┼čtirel ve geli┼čtirici bir ├žal─▒┼čmay─▒ ba┼člatm─▒┼č g├Âr├╝nmektedir.

Ama├ž psikanalizi y─▒kmak de─čil, psikanalizin i├žinde kalarak, kad─▒nl─▒k olgusuna y├Ânelik revizyonu yapmakt─▒r. 1980ÔÇÖlerden bu yana, ├Ânemli bir kuramsal ve pratik ├žal─▒┼čma etkinli─či kendini g├Âstermektedir [1] Bu revizyon giri┼čiminde psikanalitik ├žal─▒┼čmalar ┼ču noktalar ├╝zerinde yo─čunla┼č─▒rlar:Cinsel monizm (Smirgel, 1988) veya fallosantrizm (Balsam, 2001) diye adland─▒r─▒lan olguya ele┼čtiri. Kad─▒n─▒n ve kad─▒nl─▒─č─▒n, sadece erkek ve erkeklik dolay─▒m─▒nda de─čil, ├Âncelikle anne-k─▒z ili┼čkisinin karma┼č─▒k dinami─činde ve/veya kad─▒nl─▒─ča ├Âzel biyolojik ya┼čam i├žinde anla┼č─▒lmas─▒ [2]=Woman qua woman (Kad─▒n s─▒fat─▒yla kad─▒n)(Quinodoz, 1993; Guignard, 1999; Balsam, 2001; Welldon,2001). Oidipal ├╝├žgen kuram─▒nda revizyon (Smirgel, 1970; Torok, 1970; Person, 1985; Ogden, 1987; Elise, 1991; Holtzman ve Kulish, 2000&2003). Daha ├Ânce de s├Âz etti─čimiz gibi StollerÔÇÖ─▒n (1968) ÔÇťbirincil di┼čilikÔÇŁ (primary femininity) kavram─▒n─▒ ortaya a t─▒┼č─▒ psikanalitik ├žal─▒┼čmalarda bir milad te┼čkil eder. Stoller, kendinden ├Ânce Klein, Horney, Jones, Smirgel, MacDougall, Cournut ve nice di─čerleri taraf─▒ndan par├ža par├ža ifade edilenleri bir araya getirmeyi hedeflemi┼čtir. Sonraki ├žal─▒┼čmalar─▒n ├Ânemli bir k─▒sm─▒ Stoller referans─▒n─▒ kullan─▒rlar. ÔÇťBirincil di┼čilikÔÇŁ tan─▒m─▒ belirsizlikler bar─▒nd─▒ran geni┼č bir ┼čemsiye kavramd─▒r. O y─▒llarda ortaya at─▒lan ÔÇť├žekirdek cinsiyet kimli─čiÔÇŁ (core gender identity) olgusuna dayan─▒r. ─░├žine biyolojik yap─▒ ta┼člar─▒n─▒n derin duyumsal okumalar─▒, erken nesne ili┼čkisel ├Âzde┼čle┼čmeler, kendili─čin di┼čil ├Âzellikleri, kad─▒nl─▒─ča ├Âzel kayg─▒lar (genital kayg─▒ veya di┼čil genital kayg─▒), vs. girer. Bu kavramla┼čt─▒rmaya g├Âre, k─▒z ├žocuk en ba┼čtan bir di┼čil ├žekirdek cinsiyete sahiptir. Sonraki y─▒llarda bu kavram─▒n yerine Elise (1997) taraf─▒ndan ÔÇťdi┼či olma duyumuÔÇŁ (sense of femaleness) ├Ânerilmi┼čtir. Bunun temel sebeplerinden biri psikanalitik kuramda ÔÇťdi┼čilikÔÇŁ (femininity) kelimesinin epey ├Ân yarg─▒ i├žeren bir kavram olmas─▒d─▒r. ÔÇťBirincil di┼čilikÔÇŁ kavram─▒n─▒n psikanalitik kuramda kullan─▒lmas─▒ ile ÔÇťkad─▒n s─▒fat─▒yla kad─▒nÔÇŁ (woman qua woman) ├žal─▒┼čmalar─▒ ba┼člar. Hemen hemen tamam─▒ kad─▒n olan psikanalistler cinsel monizmin ve fallosantrizmin belirleyicili─či d─▒┼č─▒nda bir dil ve dinamik form├╝lasyon aray─▒┼č─▒ i├žindedirler. Cinsel monizm veya fallosantrizm yani kad─▒n ve erke─čin cinsel geli┼čiminin temeline yaln─▒zca ve sadece penisi oturtan g├Âr├╝┼če itirazlar ├žok yeni de─čildir. Bu itirazlar─▒n tarihi Josine M├╝ller, Karen Horney, Melanie Klein ve Ernest Jones gibi kuramc─▒lar─▒n elli sene ├Âncesine yazd─▒klar─▒na kadar g├Ât├╝r├╝lebilir. Bu katk─▒lar bug├╝n tekrar ele al─▒nmakta ve daha i┼člevsel olarak kullan─▒lmaktad─▒r ├ž├╝nk├╝ bug├╝n zeitgeist (├ža─č─▒n ruhu) buna daha uygundur. Temel soru ┼čudur : Vajen sadece ve sadece penisin s├Âk├╝lmesiyle ortaya ├ž─▒kan bir oyuk mudur ? Vajen bir yoklu─ča yani penisin yoklu─čuna verilen isim midir ? Erken psikanalizin olduk├ža kompleks bir konu olan ÔÇťkad─▒nÔÇŁ ve ÔÇťkad─▒nl─▒─č─▒ÔÇŁ bir kolayc─▒l─▒kla ele ald─▒─č─▒n─▒ ve t├╝m gizemiyle b├╝y├╝k bir meydan okuma i├žerisinde olan ve derin bir merak uyand─▒ran bu olgular─▒ hak ettikleri oranda incelemedi─čini s├Âylemek m├╝mk├╝nd├╝r.Konuyu de─či┼čik zamanlarda olduk├ža ayr─▒nt─▒l─▒ bir ┼čekilde ele alan ve psikanaliz literat├╝r├╝nde (├Âzellikle FreudÔÇÖun yazd─▒klar─▒ ├╝zerine) izler s├╝ren Chasseguet Smirgel (1988), kad─▒nda vajene dair bir fark─▒ndal─▒─č─▒n ergenlikte geli┼čmedi─čini, en ba┼čtan itibaren bir derin duyum olarak varoldu─čunu iddia eder ve b├Âylece StollerÔÇÖun (1968) ÔÇťbirincillik di┼čilikÔÇŁ kavram─▒na destek verir. Dahas─▒ Smirgel erkek ├žocu─čun da vajenin varl─▒─č─▒n─▒ bildi─čini iddia eder.

├çocuk en temel d├╝zeyde annenin penisli oldu─čuna inanmamaktad─▒r. Ona g├Âre, k├╝├ž├╝k k─▒zlarla o─članlar cinsellik ve cinsel organlar hakk─▒nda her ┼čeyi bilirler ancak pe┼č pe┼če gelen katlan─▒lamayacak uyar─▒lmalar ve ├žat─▒┼čmalar kar┼č─▒s─▒nda savunma ama├žl─▒ bast─▒rmalar kullanabilirler ve bildiklerini unuturlar. ÔÇťK├╝├ž├╝k HansÔÇŁ vakas─▒n─▒ ayr─▒nt─▒lar─▒yla inceleyen ve FreudÔÇÖa baz─▒ ele┼čtiriler getiren Smirgel, g├Âr├╝┼člerine dayanak olarak ┼ču soruyu sorar: Peki ama Hans annesinin ÔÇťkendi k├╝├ž├╝k sevimli aletiÔÇŁyle doldurup doyuramayaca─č─▒ kadar b├╝y├╝k bir organ─▒ (vajen) oldu─čunu bilmedi─či halde, neden annesinin ho┼čuna gitmek i├žin babas─▒n─▒nki kadar b├╝y├╝k penis sahibi olmay─▒ istesin ki ?Psikanalist Quinodoz (1993) kastrasyon karma┼čas─▒n─▒n kad─▒na, kastrasyon kayg─▒s─▒n─▒n erke─če ├Âzg├╝ oldu─čuna dair bir kesinlik sunan klasik psikanalitik kurama itiraz eder. Ona g├Âre her iki cins te bedensel bir b├╝t├╝nl├╝k duyusuna sahiptir ve bedensel da─č─▒lma ve par├žalanmadan korkarlar. Kad─▒n da genital kayg─▒lara sahiptir. K─▒z ├žocuklarla yap─▒lan analiz s├╝re├žlerinde bu kayg─▒lara s─▒k├ža rastlanmaktad─▒r.

K─▒z ├žocukta di┼čil organ─▒n zarar g├Ârmesi kayg─▒s─▒ vard─▒r. Bu kayg─▒ ileriki geli┼čimdeki etkenler olan adet kanamas─▒, zarla ilgili duygu ve d├╝┼č├╝nceler, penisin duhul├╝ korkusu, hamilelik, do─čum, kad─▒n hastal─▒klar─▒ ile ilgili olgularla birle┼čip, erkekteki genital kayg─▒yla kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒labilecek bir karaktere b├╝r├╝n├╝r. Vajen, klitoris, rahim,adet, hamilelik, do─čum, lohusal─▒k, menapoz, kad─▒n hastal─▒klar─▒, k─▒s─▒rl─▒k, ve bug├╝n yeni ortaya ├ž─▒kan yeni olgular, in vitro d├Âllenme, ta┼č─▒y─▒c─▒ annelik, vs. T├╝m bunlar bir ÔÇťpenis yoklu─čuÔÇŁ parantezine nas─▒l al─▒nabilir ? Belki de t├╝m bu olgular erkek kuramc─▒larda bir kayg─▒ yaratm─▒┼č ve t├╝m bunlar─▒n alan─▒ karanl─▒k ve ke┼čfedilmemi┼č bir k─▒ta olarak b─▒rak─▒lm─▒┼čt─▒r.

├ľte yandan hat─▒rlamam─▒z gerekir ki, psikanaliz y├╝z sene boyunca bize ÔÇťkayg─▒ÔÇŁn─▒n sebebinin nesneye duyulan ÔÇťhasetÔÇŁ oldu─čunu ├Â─čretmeye ├žal─▒┼čt─▒. Quinodoz (1993) bu tek y├Ânl├╝ kuramsal ├žal─▒┼čmay─▒ erkeklerin kad─▒nl─▒─ča duydu─ču hasetle a├ž─▒klar. Her ┼čeyin bir penis yoklu─ču ile a├ž─▒klanmak istenmesi, AmerikaÔÇÖya hi├ž gitmeyip, onun i├žine hi├ž girmeyip, t├╝m k─▒tay─▒, ÔÇťAvrupa olmayanÔÇŁ diye tan─▒mlay─▒p, bunun yeterli oldu─čunu savunmaya benzetilebilir. Yeni psikanaliz ve ├Âzellikle yeni psikanalizin kad─▒n analistleri geni┼č bak─▒┼č a├ž─▒lar─▒yla bu konulara daha cesur yakla┼čmaktad─▒rlar. ┼×imdilerde temel mesele yeni katk─▒lar─▒n kuram─▒n b├╝t├╝n├╝ne nas─▒l kat─▒laca─č─▒ ve dengenin ne ┼čekilde kurulaca─č─▒d─▒r.Kad─▒n OidipÔÇÖi bir ba┼čka tart─▒┼čmal─▒ noktad─▒r.

Konuyla ilgili ├žal─▒┼čmalar─▒yla dikkat ├žeken Holtzman ve Kulish (2003) kad─▒n─▒n Oidipal ├žat─▒┼čmas─▒na klasik olana g├Âre farkl─▒ bir ┼čekilde yakla┼č─▒rlar ve ÔÇťPersephone KompleksiÔÇŁ kavram─▒n─▒ teklif ederler. Persephone bahsi mitolojiden al─▒nm─▒┼čt─▒r. Zeus ve DemeterÔÇÖin k─▒z─▒ Kore, bir g├╝n di─čer k─▒zlarla birlikte ├ži├žek toplarken, bir nergisi koparmak i├žin annesinden epey uzakla┼č─▒r. O s─▒rada yer birdenbire a├ž─▒l─▒r ve yeralt─▒ndaki ├Âl├╝m tanr─▒s─▒ Pluto KoreÔÇÖyi HadesÔÇÖe yani ├ľl├╝m├╝n D├╝nyas─▒na ka├ž─▒r─▒r. Bu hikaye baz─▒ versiyonlarda neredeyse bir tecav├╝z olarak anlat─▒l─▒r. Kore art─▒k yeralt─▒nda Pluto ile birliktedir ve Persephone ad─▒n─▒ alm─▒┼čt─▒r. Hemen ekleyelim ki, Pluto ZeusÔÇÖun karde┼či yani PersephoneÔÇÖun amcas─▒d─▒r. Bu arada Demeter OlimposÔÇÖtan inmi┼č ve ac─▒s─▒ ve ├Âfkesiyle yery├╝z├╝n├╝ k─▒tl─▒─ča ve kurakl─▒─ča u─čratm─▒┼čt─▒r. Bu durum kar┼č─▒s─▒nda Zeus PlutoÔÇÖyu PersephoneÔÇÖyi b─▒rakmaya ikna etmeye ├žal─▒┼č─▒r. Pluto buna yana┼čmaz ve ZeusÔÇÖla tart─▒┼čmaya ba┼člar. Zeus PlutoÔÇÖya e─čer ikna olmazsa t├╝m d├╝nyan─▒n kurakl─▒kla mahvolaca─č─▒n─▒ anlatmaya ├žal─▒┼č─▒r. O s─▒rada Ascalaphus PlutoÔÇÖnun kula─č─▒na bir ┼čey f─▒s─▒ldar. Pluto bu duydu─ču ile bir ara ├ž├Âz├╝me raz─▒ olur. Pluto PersephoneÔÇÖyi b─▒rakacakt─▒r ancak Persephone yeralt─▒nda bir ┼čey yememe kural─▒n─▒ bozmu┼č ve bir nar tohumu yemi┼čtir. Art─▒k bir taraf─▒ ile PlutoÔÇÖya ve yeralt─▒ d├╝nyas─▒na ba─čl─▒d─▒r. Tanr─▒lar─▒n yapt─▒─č─▒ anla┼čma ┼č├Âyle bir sonuca var─▒r.

Persephone y─▒l─▒n bir b├Âl├╝m├╝n├╝ yeralt─▒nda Pluto ile, di─čer b├Âl├╝m├╝n├╝ annesi ile ge├žirecektir. Mevsimler bu ┼čekilde olu┼čur. Persephone yeralt─▒ndayken k─▒┼č, yery├╝z├╝ndeyken bahar ve yaz gelir. Holtzman ve KulishÔÇÖe (2003) g├Âre, k├╝├ž├╝k k─▒z─▒n Oidipal ├╝├žgenle┼čmeye giri┼čindeki temel tema anneden ayr─▒l─▒kt─▒r. K├╝├ž├╝k k─▒z bu ayr─▒l─▒kla birlikte yo─čun bir ambivalansla kar┼č─▒la┼č─▒r. Bir tarafta yo─čunla┼čan cinsel ve sald─▒rgan d├╝rt├╝ler, di─čer yanda anneyle ya┼čanm─▒┼č ve kaybedilmek istenmeyen temel g├╝venlik vard─▒r. K├╝├ž├╝k k─▒z hem annesiyle ├Âzde┼čle┼čmek, hem de ondan uzakla┼čmak zorundad─▒r.

Holtzman ve KulishÔÇÖe g├Âre k├╝├ž├╝k k─▒z libidinal nesneli─čini annesinden babas─▒na kayd─▒rmaktan ziyade, annesine olan libidinal yat─▒r─▒m─▒na ek olarak babaya libidinal yat─▒r─▒m yapar. Otto KernbergÔÇÖ├╝n (1995) kad─▒n cinselli─či ile ilgili g├Âr├╝┼čleri de buna paraleldir. ÔÇťA┼čk ─░li┼čkileriÔÇŁ adl─▒ kitab─▒nda kad─▒n─▒n ilk a┼čk nesnesinin ÔÇťanneÔÇŁ oldu─čunu bir kez daha vurgulayan Kernberg, OidipalÔÇÖe ge├ži┼čle birlikte, bu a┼čk nesnesinin ÔÇťbabaÔÇŁ olmaya ba┼člad─▒─č─▒n─▒, ancak taban─▒nda hala ÔÇťanneÔÇŁyi bar─▒nd─▒rd─▒─č─▒n─▒ s├Âyler. ÔÇťAnneÔÇŁden ÔÇťbabaÔÇŁya ge├ži┼čte, hala anne-k─▒z ili┼čkisinin ├Ânceli─čini bar─▒nd─▒ran bir durum vard─▒r. K─▒z, ilk a┼čk nesnesinde yani ÔÇťanneÔÇŁde, ÔÇťannelikÔÇŁten sonra, bir ikinci ├Âzelli─či yani ÔÇťkad─▒nl─▒─č─▒, e┼čli─čiÔÇŁ fark eder ve dikkati annenin arzusuna yani ÔÇťbabaÔÇŁya (annenin e┼čine) y├Ânelir (Guignard, 1999).

Kad─▒n─▒n erken OidipÔÇÖi annenin babadan k─▒skan─▒ld─▒─č─▒ bir d├Ânemdir. Bu sonradan baban─▒n anneden k─▒skan─▒ld─▒─č─▒ bir duruma d├Ân├╝┼č├╝r. Ancak KernbergÔÇÖ├╝n i┼čaret etti─či gibi, anne a┼čk─▒ hala tabandad─▒r. Bu y├╝zden kad─▒nlar cinsellikte partnerlerinden ┼čefkat ve erotizmi birlikte beklerler. Sevgiliden beklenen onun bir ÔÇťanne-babaÔÇŁ yo─čunla┼čmas─▒ olmas─▒d─▒r. Bu y├╝zden koite ge├žmeden ├Ânce tensellik, duyumsall─▒k, ├Ân sevi┼čme ├Ânemli ve i┼člevsel bir yer tutar. Her bir doyumlu sevi┼čme kad─▒n i├žin, psiko-cinsel geli┼čim yolunun kronolojik dizisini bar─▒nd─▒r─▒r. Homofobik erkek, partnerinin annesel erotizm yans─▒tmas─▒ndan rahats─▒z olup, acele bir ┼čekilde koite dayal─▒ bir performans g├Âsterisine giri┼čirse, kad─▒n ve erkek aras─▒ndaki uyum bozulabilir ve kad─▒n ÔÇôtabii dolay─▒s─▒yla erkek- doyuma ula┼čamayabilir. Holtzman ve Kulish ayr─▒ca, Oidipal karma┼čan─▒n ├ž├Âz├╝lmesi ve olgun ├╝st-benin olu┼čumu i├žin kastrasyon kayg─▒s─▒ ve dolay─▒s─▒yla penisin varl─▒─č─▒n─▒n gerekli oldu─ču ve b├Âylece k─▒z ├žocu─čun ├╝st-ben geli┼čiminde eksik kalaca─č─▒ g├Âr├╝┼č├╝ne itiraz ederler. Onlara g├Âre, kastrasyon korkusu ├Ânemli bir etken olmakla birlikte, sevgi nesnesini ve sevgiyi kaybetme olgular─▒ hem k─▒z ├žocuklar, hem de erkek ├žocuklar i├žin ├╝st-ben olu┼čumunda e┼čit seviyede kuvvetli etkenler olarak g├Âr├╝l├╝r. Scheaffer (1999) FreudÔÇÖa g├Ânderme yaparak, kad─▒nlar─▒n a┼čklar─▒n─▒ kaybetmekten, cinsel organlar─▒n─▒ kaybetmeye g├Âre daha fazla korktuklar─▒n─▒ s├Âyler. Tabii bu konuyla ba─člant─▒l─▒ olarak, yukar─▒da QuinodozÔÇÖun ortaya att─▒klar─▒ ile ilgili s├Âylediklerimizi hat─▒rlamakta yarar var.

Klasik kuram vajeni bir yoklu─ča dayand─▒r─▒rken, kad─▒n cinselli─čini de bir edilgenli─če indirgiyordu. Yukar─▒da de─čindi─čimiz, psikanalizin ÔÇťolan─▒ m─▒ betimledi─či yoksa olmas─▒ gerekeni mi buyurdu─čuÔÇŁ tart─▒┼čmas─▒n─▒ akl─▒m─▒zda tutarak, sormam─▒z gerekir: Etkenli─či sadece penise y├╝klemek erkeklerin inanmak istedi─či ve kad─▒nlar─▒ da inand─▒rd─▒─č─▒ bir mit olabilir mi ? Etkenli─či sadece hareketin ve eylemin kaba ve g├Âr├╝n├╝r ├Âzellikleriyle ├Âzde┼č zannetme yanl─▒┼č─▒na d├╝┼čersek klinikte s─▒kl─▒kla rastlad─▒─č─▒m─▒z vajenin ve rahmin yutmas─▒, emmesi, vaginae dentae (di┼čli vajen), do─čurma (f─▒rlatma) gibi olgular─▒ g├Ârmezden gelmi┼č oluruz. Kad─▒n─▒n ve kad─▒nl─▒─č─▒n etkenli─či daha gizli ve ince d├╝zeyde olabilir ama bu olmad─▒─č─▒ anlam─▒na gelmez. Rahim ÔÇťya┼čam veren, yaratanÔÇŁken, bu hangi etkenlik eksikli─čidir ?Kad─▒nlarla ger├žekle┼čtirilen psikanaliz s├╝re├žleri, kad─▒nlar─▒n cinsler aras─▒ndaki etkenlik-edilgenlik ili┼čkisini tek y├Ânl├╝ de─čerlendirdi─či ve buna y├Ânelik bilin├žd─▒┼č─▒ tav─▒rlar ald─▒─č─▒ durumlar─▒ sergiler: Nedir bunlar ?: Hasetli eylemler, kastrasyon, misillemeler, mazohist teslimiyet ve ba─č─▒ml─▒l─▒klar, aseks├╝elli─če ka├ž─▒┼člar, vs. Kad─▒nlar kendi etkenliklerini de ke┼čfettikleri ve iki cins aras─▒ndaki birbirini tamamlay─▒c─▒ ÔÇťetkenlik-edilgenlikÔÇŁ dans─▒n─▒ kavrad─▒klar─▒ oranda tedavi s├╝re├žleri olumlu sonu├žlara ula┼čmakta ve kad─▒nlar bu bilin├žd─▒┼č─▒ tav─▒rlardan uzakla┼čmaktad─▒rlar (Quinodoz, 1993).

Kaynaklar
kaynak: http://www.duygusalzeka.net

[1]Psikanalizin geni┼č revizyonunu gerektiren ÔÇťkad─▒nÔÇŁl─▒k depreminden sonra, ikinci b├╝y├╝k deprem kap─▒dad─▒r. O da ÔÇťe┼čcinsellikÔÇŁ olgusu ile ilgili g├Âr├╝nmektedir. Bu depremin psikanaliz i├žindeki sonu├žlar─▒ ve ard─▒l etkilerini merakla beklemekteyim.

[2] Freud ayn─▒ noktadan hareketle bir benzetme yapm─▒┼č ve ataerkil Yunan uygarl─▒─č─▒n─▒n temelinde anaerkil Minos-Miken uygarl─▒─č─▒ oldu─čunu ve bunun ataerkil olan─▒n arkas─▒nda g├Âr├╝nmez kald─▒─č─▒n─▒ ifade

%d blogcu bunu be─čendi: