hd porno porno hd porno porno

Kekemeli─čin Nedenleri

1.462 okundu

Kekemeli─čin Nedenleri
Kekemeli─čin nedenleri konusunda bug├╝n bir birlik ve beraberlik yoktur. Kekemeli─čin nedenleri ile ilgili ileri s├╝r├╝len g├Âr├╝┼čler olduk├ža de─či┼čiktir ve ├žoktur. Her g├Âr├╝┼č├╝ savunan kendisini destekleyecek baz─▒ ara┼čt─▒rma sonu├žlar─▒n─▒ da vermektedir. Bu bak─▒mdan burada, g├Âr├╝┼čleri olabildi─či kadar birle┼čtirerek, k├╝meler halinde a├ž─▒klama yolunagidilecektir. De─či┼čik g├Âr├╝┼čler burada be┼č alt ba┼čl─▒k alt─▒nda ele al─▒nacakt─▒r.Bunlar kekemeli─či:
Yap─▒sal bir problem olarak ele alanlar;
├ľ─črenilmi┼č bir davran─▒┼č olarak kabul edenler;
Ki┼čilik bozuklulu─ču oldu─čunu ileri s├╝renler;
Perseverasyon – direnme ile a├ž─▒klamaya ├žal─▒┼čanlar ve
Bunlar aras─▒nda orta ya da karma bir yol tutanlar─▒n kuramlar─▒d─▒r.
1. Kekemelik Yap─▒sal Nedenli Bir Poblemdir:
Bu k├╝medekiler kekemeli─či bedensel, fizyolojik ya da n├Ârolojik bir nedene ba─člamaya ├žal─▒┼č─▒rlar. Bu g├Âr├╝┼č ├žok eski ├ža─člardan beri s├╝r├╝p gelen bir a├ž─▒klamad─▒r. Kekemeli─čin dildeki bir ├Âzre, han├žeredeki ses bantlar─▒ndaki bozuklu─ča, n├Ârolojik nedene ba─člayanlar olmu┼čtur. Beynin sa─č ve sol yar─▒ k├╝relerinden birinde konu┼čma merkezi ba┼čat hale gelmezse, konu┼čma i┼či beynin iki yar─▒ k├╝resi aras─▒nda s├╝r├╝ncemede kald─▒─č─▒n─▒, bu durumun kekemelik olu┼čturdu─čunu s├Âyleyenler, beyin sinirleri ile ses ├ž─▒karma organlar─▒n─▒ devindiren sinir ve kaslar aras─▒nda yeterli uygunluk ve beraberlik olmay─▒┼č─▒ndan kaynakland─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyenler de vard─▒r.
Bu g├Âr├╝┼čte olanlara g├Âre kekeme olan bireyler asl─▒nda kekemeli─če uygun, yatk─▒nd─▒rlar. E─čer ├ževre ko┼čullar─▒ kekemeli─či ├Ânleyecek durumdaysa mesele yoktur. ├çocuk kekeme olmadan d├Ânemi ge├žirir. Fakat ├ževre ko┼čular─▒ ├žocu─čun b├╝nyesiyle ba─čda┼č─▒rsa kekemelik geli┼čir.
Kekemelik soy ve ├Âzge├žmi┼čleri ├╝zerinde yap─▒lan ara┼čt─▒rmalar─▒n bulgular─▒n─▒ kendi g├Âr├╝┼člerini desteklemek i├žin kullan─▒l─▒r bu k├╝medekiler. Bu konuda yap─▒lan ara┼čt─▒rmalara g├Âre kekeme ki┼čilerin soyunda kekeme ki┼čiler vard─▒r. Solakl─▒k kekemeler aras─▒nda daha ├žoktur. Kekemelik ikiz do─čum yapan ailelerde ikiz do─čum olmayan ailelerden daha fazla g├Âr├╝l├╝r. Yine, ikiz do─čum kekeme olan ailelerde kekeme olmayan ailelere oranla daha fazlad─▒r. Yani ikizler aras─▒nda kekemelik daha ├žok g├Âr├╝l├╝r. Kekemelerin dil geli┼čimleri incelendi─činde “gecikmi┼č konu┼čma” problemi g├Âr├╝l├╝r. Kekemeler aras─▒nda sinir sistemini etkileyecek bi├žimde uzun s├╝ren ate┼čli hastal─▒k ge├žirenlerin say─▒s─▒ oran olarak fazla g├Âr├╝lmektedir.
K─▒saca, bu g├Âr├╝┼čte olanlara g├Âre fizik yap─▒ kemeli─če uygun ortam haz─▒rlar. Bu ortam di─čer ko┼čullarla birle┼čti─činde kekemelik geli┼čir.
2. Kekemelik ├ľ─črenilmi┼č Bir Davran─▒┼čt─▒r:
Bu g├Âr├╝┼č├╝ savunanlar kekemeleri bir k├╝me olarak, kekeme olmayanlardan ayr─▒ g├Âren ya da g├Âsterenlere kar┼č─▒d─▒rlar. Bu g├Âr├╝┼čt├╝kleri g├Âre kekemelerle kekeme olmayanlar aras─▒nda k├╝me olarak kal─▒t─▒m, fizik geli┼čim, sa─čl─▒k geli┼čimi, zek├ó ya da kekemeli─če neden olabilecek tek etken y├Ân├╝nden hi├ž bir ayr─▒cal─▒k yoktur. Kekemelik ├Â─črenilen bir davran─▒┼čt─▒r. Asl─▒nda konu┼čman─▒n kendisi ├Â─črenilen bir s├╝re├žtir.
Konu┼čma geli┼čimi s─▒ras─▒nda ├Âyle bir d├Ânem gelir ki, o d├Ânemde her ├žocu─čun konu┼čmas─▒ndaki ak─▒c─▒l─▒k sekteye u─črar. Kekemeler bu d├Ânemde konu┼čman─▒n ak─▒c─▒l─▒─č─▒ndaki tutuklu─čun yanl─▒┼č de─čerlendirilmesi sonucu, bu ├Âzr├╝n zorla kazand─▒r─▒ld─▒─č─▒ bireylerdir. ├ľyleyse kekemelik bir yap─▒sal ├Âzelli─če bakmaks─▒z─▒n, herkesin ba┼č─▒na gelebilecek bir ├Âz├╝rd├╝r. Konu┼čma geli┼čimindeki bu kritik d├Ânemde ana baba, ├Â─čretmen ve di─čer yeti┼čkinler tutulma ve duraklamaya kar┼č─▒ a┼č─▒r─▒ duyarl─▒k g├Âsterir, endi┼čelenir, tela┼član─▒rlar. Bunu ├žocu─ča aktar─▒rlar. B├Âylece ├žocuk d├╝zg├╝n, engelsiz bi├žimde atlatabilece─či bir d├Ânemden, tutulma, duraklama gibi kekemelik belirtilerini benimser, bilin├žli hale getirir ve kekeme olarak ├ž─▒kar.
Bu g├Âr├╝┼čte olanlara g├Âre kekemelik herhangi bir yap─▒sal ├Âzre ba─članmaz. Aristotle zaman─▒ndan bu yana, kekemelik ile ilgili inan├žlar─▒ ele alarak tek tek onlar─▒n yanl─▒┼č yanlar─▒n─▒ ortaya ├ž─▒karmaya ├žal─▒┼č─▒r bu g├Âr├╝┼čte olanlar. Orta derecede bir kekemenin konu┼čmas─▒n─▒n ancak %10 nunda kekeledi─čini ortaya ├ž─▒karanlar bunlard─▒r. E─čer yap─▒sal bir ├Âz├╝r kekemeli─čin nedeni olsayd─▒ konu┼čman─▒n geriye kalan %90 da kekeleyerek yap─▒lmas─▒ gerekirdi. Kekeme konu┼čma s─▒ras─▒nda 1 – 2 saniye ya da daha az s├╝rmektedir. E─čer organik bir ├Âzre dayansayd─▒, o organik ├Âzr├╝n konu┼čmay─▒ her zaman etkilemesi gerekirdi. Organik ├Âzr├╝n bir di─čer dayana─č─▒ da ayn─▒ bi├žimde kekeleyen iki kekeme bulman─▒n olanaks─▒z oldu─čudur.
Kekemeli─čin soy kovalamas─▒ onun kal─▒tsal oldu─čunu g├Âstermez. Zaten soy kovalanmas─▒ da ileri s├╝r├╝ld├╝─č├╝ kadar y├╝ksek de─čildir. Ayn─▒ ailede g├Âr├╝len kekemelik olgular─▒n─▒n nedeni, genlere ba─čl─▒ kal─▒tsal olmaktan ├žok, geleneksel bir hal olmas─▒ndand─▒r.
Yine, bu g├Âr├╝┼čte olanlar─▒ yapt─▒klar─▒ ara┼čt─▒rmalardan ├ž─▒kar─▒lan sonu├ž, kekemelikle psikonevroz ya da a─č─▒r derecede ki┼čilik bozuklu─ču aras─▒nda bir ba─člant─▒ kurulamayaca─č─▒d─▒r.
3. Kekemelik Bir Ki┼čilik Bozuklu─čudur:
Bu k├╝mede, ├žo─čunlukla ruhbilimci ve ruhsal sa─čalt─▒mc─▒lar toplanmaktad─▒r. Onlara g├Âre, kekemelik ki┼čilik bozuklu─čunun bir belirtisidir. Kekemelik bir konu┼čma bozuklu─ču de─čildir. Kekemelik benlik ve rol ├žat─▒┼čmas─▒d─▒r. Kekeme, kekeleyerek konu┼čmakla d├╝zg├╝n bi├žimde konu┼čtu─čunda doyuramad─▒─č─▒ birtak─▒m ruhsal gereksinmelerini doyurmaktad─▒r.
Kekemelerde belirli baz─▒ ki┼čilik ├Âzellikleri vard─▒r. Bebeksi, zorlay─▒c─▒, ├žekingen, endi┼čeli, g├╝vensiz, ba─č─▒ml─▒, yaln─▒z, utanga├ž gibi s─▒fatlardan biri ya da birka├ž─▒ ile tan─▒mlanabilecek ki┼čilik ├Âzellikleri g├Âsterir kekemeler.
G├Âkay ve Kasatura yapt─▒klar─▒ ara┼čt─▒rmada kekemeler ile nevrotikler aras─▒nda baz─▒ benzerlikler bulunmu┼člard─▒r. Aile i├ži ├žat─▒┼čmalar bak─▒m─▒ndan kekemeler ile nevrotikler aras─▒nda %70 gibi bir benzerlik g├Âr├╝lmektedir. Bunu sinirlilik, endi┼če, kayg─▒ izlemektedir. Di─čer ├Âzelikler bak─▒m─▒ndan da anlaml─▒ bir fark bulunmam─▒┼čt─▒r. Kekemelerin ailelerinde ana babalar a┼č─▒r─▒ titiz, kuralc─▒ olmakta ve kekemelikte ruhsal etkenlerin pay─▒ b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de g├Âr├╝lmektedir. E─čer bir ├žocu─ču kekeme yapmak istiyorsan─▒z, onu ├žok kesin kurallara g├Âre, hi├ž yan─▒lg─▒s─▒z ve yanl─▒┼čs─▒z davranmas─▒ i├žin zorlay─▒n. Kurallar─▒n─▒z─▒ hi├ž bozmay─▒n, bi├žiminde ters ├Ârnekle kekemeli─čin olumsuz ruhsal ortamda geli┼čti─čini g├Âstermeye ├žal─▒┼čanlar vard─▒r.
Bu g├Âr├╝┼čte olanlar─▒n baz─▒lar─▒na g├Âre insan v├╝cudu biyolojik y├Ânden bir denge i├žinde geli┼čir. G├Ârevlerini de dengeleme bi├žiminde y├╝r├╝t├╝r. D─▒┼č ve i├ž ─▒s─▒ olmas─▒ gerekenden fazla olursa v├╝cut terlemeye ba┼člar. Bu terlemeyle dengeyi sa─člamaya ├žal─▒┼č─▒r. So─čukta b├╝z├╝l├╝r, t├╝yler diken diken olur. Bu da dengeyi sa─člama ├žabas─▒d─▒r. Bunlara benzer nice de─či┼čmeler vard─▒r ki hep dengeyi sa─člamak ve korumak i├žindir. Bunlar, durumsal bask─▒lara, s─▒k─▒nt─▒lara kar┼č─▒ dengeyi koruyabilmek i├žin v├╝cudun kar┼č─▒ tepkileridir. Hangi t├╝rden olursa olsun, bask─▒ ve g├╝├žl├╝k alt─▒nda kald─▒─č─▒nda v├╝cudun g├Ârevlerinde bir uyumsuzluk, ├ž├Âz├╝lme meydana gelir. Bir bask─▒ ya da g├╝├ž duruma kar┼č─▒ b├╝nyeden gelen tepki ├žo─čunlukta tek bir bi├žimde olmaz. Baz─▒ durumlarda bask─▒ya b├╝t├╝n v├╝cut tepki g├Âsterir yani b├╝t├╝n v├╝cuttaki denge bozulur. Buraya kadar s├Âylenenler i├žg├╝d├╝sel i┼člevlerde meydana gelen de─či┼čmeler ya da ├ž├Âz├╝lmelerdir. ─░nsano─člunda ├Â─črenilmi┼č, sonradan kazan─▒lm─▒┼č olan i┼člevler de vard─▒r. Y├╝r├╝me, ko┼čma konu┼čma v.b gibi. Genel olarak bu i┼člevler iyi kazan─▒lm─▒┼čsa, yerle┼čmi┼čse, bask─▒ ve g├╝├žl├╝k kar┼č─▒s─▒nda hemen ├ž├Âz├╝lmezler. Onlar daha kararl─▒ ve s├╝reklidirler. Ama zay─▒f kazan─▒lm─▒┼č olan i┼člevler ├žok ├žabuk ve hafif bask─▒lar kar┼č─▒s─▒nda hemen ├ž├Âz├╝l├╝verir.
Konu┼čma kazan─▒lm─▒┼č, ├Â─črenilmi┼č olan i┼člevlerden biridir. ┼×ayet ├Â─črenilme d├Âneminde, i┼člev iyice peki┼čmeden, g├╝├žlenmeden bir bask─▒yla kar┼č─▒la┼č─▒rsa konu┼čma bozuk olabilir. Bu, birinci d├Ânem kekemeli─či bi├žiminde g├Âr├╝l├╝r. Konu┼čma kazan─▒ld─▒ktan sonra her hangi bir bask─▒ kar┼č─▒s─▒nda ├ž├Âz├╝l├╝r, bozulursa bu ikinci d├Ânem kekemeli─či bi├žiminde g├Âr├╝l├╝r.
4. Bir Direni┼č (Perseverasyon) Belirtisi Olarak Kekemelik:
Bu g├Âr├╝┼čte olanlar─▒n hareket noktas─▒, insano─člunda de─či┼čikli─če kar┼č─▒ bir direnmenin var olu┼čudur. De─či┼čiklik fizyolojik-organik oldu─ču gibi ruhsal ve sosyal olabilir. ─░nsan, organizma olarak, kendini bir ├Ânceki duruma al─▒┼čt─▒rm─▒┼čt─▒r. ├ľnceki durum de─či┼čse, etkisi ortadan kalsa bile, organizma bir s├╝re onu hissetmeye devam eder. Trenle uzun bir yolculuk yapan ki┼činin trenden indikten sonra, bir s├╝re yine kendisini trendeymi┼č gibi hissetmesi bunun ├Ârneklerinden biridir. Heyecanl─▒ bir olayla kar┼č─▒la┼čan ki┼činin olay yerinden ayr─▒ld─▒ktan sonra bir s├╝re sonra hala ayn─▒ heyecan─▒ duymas─▒ da di─čer bir ├Ârnektir. ─░nsan─▒n g├╝nl├╝k ya┼čam─▒nda bu gibi etkiler ├žoktur. Fakat ├žo─čunlukla bu gibi durumlar vard─▒r ki etkisi ve direnme uzun s├╝rer. Duygusal gerginlik ve kayg─▒lar bunlar aras─▒ndad─▒r.
E─čer birey direnmeye neden olan bir durumun etkisi alt─▒ndayken konu┼čmaya zorlan─▒r ya da ki┼či kendini konu┼čmak i├žin zorunlu hissederse, direnme etkisini onun konu┼čmas─▒nda g├Âsterir. Yani direnme ve tepki, konu┼čmada irkilme, tutulma, yineleme ya da uzatma bi├žiminde ortaya ├ž─▒kar.
5. Kekemelik Tek Bir Nedene Ba─članmaz:
Bu g├Âr├╝┼čte olanlara g├Âre, kekemelik her zaman bir tek nedene ba─članarak a├ž─▒klanamaz. Ger├ži yukarda a├ž─▒klanan g├Âr├╝┼člerin hepsinin do─čruluk pay─▒ vard─▒r. Bunlar─▒n birini kabul edip di─čerlerini atmak ya da onlara kar┼č─▒ gelmek olanaks─▒zd─▒r. Neden bireyden bireye de─či┼čir. Bazen bir, bazen birden fazla neden bulunabilir kekemelikte. Bu g├Âr├╝┼č├╝n ba┼č─▒n─▒ ├žekenlere g├Âre kekeme ├žocuklar, duygusal ├žat─▒┼čmalar olan bir ge├žmi┼če; ola─čan say─▒labilecek tutuklu─ču kekemelik diye tan─▒layan-damgalayan bir b├╝nyeye; konu┼čmalar─▒n─▒n ak─▒c─▒l─▒─č─▒n─▒ engelleyen bir ├ževreye ve s─▒n─▒rl─▒ ho┼čg├Âr├╝ye sahiptirler.
├ľzet olarak, daha kesin bilgilerle donat─▒l─▒ncaya kadar bu son g├Âr├╝┼č daha fazla kabul olacakt─▒r denebilir.

%d blogcu bunu be─čendi: