hd porno porno hd porno porno

Ses Egzersizleri

2.739 okundu

Ses Egzersizleri

E─čitim g├Ârmemi┼č bir sesin, hakiki kalitesini anlamak olduk├ža zordur. Bu bak─▒mdan, tenor oldu─ču kesin olarak saptanmam─▒┼č kimse, bariton kabul edilmeli. Ayn─▒ ┼čekilde soprano da mezzo-soprano olarak ├žal─▒┼čt─▒r─▒lmal─▒d─▒r. ├çal─▒┼čmalar ilerledik├že, sesin esas rengi ortaya ├ž─▒kar.

Yap─▒lan her ses egzersizi bir amaca y├Ânelik olmal─▒d─▒r. Geli┼či g├╝zel melodilerle, ama├žs─▒z yap─▒lan egzersizlerin hi├žbir faydas─▒ yoktur. Ama├ž, sade ve uygun egzersizlerle, nefesin p├╝r├╝zs├╝z ve ├Âl├ž├╝l├╝ olmas─▒n─▒ sa─člamak, diyafram─▒n iyi kullan─▒lmas─▒n─▒ ├Â─čretmek, sesin rezonans─▒n─▒ sa─člamak, registerleri yerine oturtarak sesleri birbirine per├žinlemek, parlak, dolgun sesler elde etmektir.
Ses egzersizleri, kolaydan zora do─čru ve ama├žlara y├Ânelik olmal─▒d─▒r. Bu ├žal─▒┼čmalar─▒ a┼ča─č─▒daki ┼čekilde basamaklar─▒ birbirine per├žinleyerek olumlu sonu├žlar almam─▒z m├╝mk├╝nd├╝r.
1- Ses e─čitiminde birinci basamak, nefes e─čitimi olmal─▒. Nefes ├žal─▒┼čmalar─▒ ile diyafram─▒n kullan─▒lmas─▒ bir anda y├╝r├╝t├╝lmelidir. Bunun i├žin ├Â─črenci, derin nefes ald─▒ktan sonra, havay─▒ di┼člerinin aras─▒ndan t─▒slamak sureti ile nefes vermeli ve havan─▒n bir noktaya akacak ┼čekilde topland─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nmelidir. Hava iyi kullan─▒l─▒rsa, uzun s├╝reli t─▒slamalar elde edilebilir. T─▒slama esnas─▒nda, ses telleri hi├žbir ┼čekilde zorlanmamal─▒. Havan─▒n di┼čler aras─▒ndan devaml─▒ s─▒zmas─▒ ve diyafram ├žal─▒┼čmas─▒ dikkatle kontrol edilmelidir.
2- ┼×an e─čitiminde, nefes ve diyafram ├žal─▒┼čmalar─▒ndan sonra s─▒ra tek tonlar─▒n s├Âylenmesine gelir. Tonlar tam sesle, zorlanmadan, bast─▒rmadan s├Âyletilmeli, seslerin rezonansa oturmas─▒ sa─članmal─▒d─▒r. Oturan tonlardan sonra, yar─▒m┼čar ton ilerleyerek veya gerileye giderek ├žal─▒┼čmalar s├╝rd├╝r├╝l├╝r. ├ľ─črenciye devaml─▒, havay─▒ d├╝zenli bir ┼čekilde, bir noktaya do─čru y├Âneltmesi, sesini rezonans bo┼čluklar─▒nda b├╝y├╝tmesi ve g─▒rtla─č─▒n─▒ bir kuyu gibi a├ž─▒k tutmas─▒ telkin edilir.
Tiz seslerin ├ž─▒kart─▒lmas─▒n─▒ sa─člamak i├žin ├Â─črenciye; sanki a─čz─▒nda s─▒cak bir lokma varm─▒┼č da a─čz─▒ yanmas─▒n diye dama─č─▒n─▒ kapat─▒yormu┼č gibi davranmas─▒n─▒ s├Âylemek iyi sonu├ž verir.
Tek tonlar, vokal ve konsonlar─▒n olu┼čturd─▒─▒─ču hecelerle ├žal─▒┼čarak artik├╝lasyon yap─▒l─▒r ve diyafram ├žal─▒┼čt─▒r─▒l─▒r.
3- Tek tonu ├ž─▒kartmakta ba┼čar─▒ sa─člayan ├Â─črenciye, k├╝├ž├╝k ses dizileri s├Âyletilebilir. Major gam─▒n ilk ├╝├ž sesten kurulan dizisi, buna uygundur. Bu ├žal─▒┼čma yap─▒l─▒rken tonlar birbirine ├žok ba─čl─▒ olmal─▒d─▒r. Tize do─čru kar─▒n hafif├že i├žeri ├žekilirken, egzersiz bitince kar─▒n kaslar─▒ gev┼četilip bir an dinlenilir. Egzersize, rahat bir tondan ba┼člayarak yava┼č yava┼č yar─▒m┼čar ton inceye ├ž─▒k─▒l─▒r. Yeteri kadar inceye ├ž─▒k─▒ld─▒ktan sonra, bu kez yar─▒m┼čar ton a┼ča─č─▒ya inilmeye ba┼član─▒r. Herhangi bir tonun ├╝zerinde p├╝r├╝zlenme veya zorlanma olur veya sesi iyi t─▒nlamazsa geriye d├Ân├╝lerek ayn─▒ egzersiz yar─▒m veya bir ton a┼ča─č─▒dan tekrar denenmelidir.
Egzersize rahat gelen bir tondan ba┼članmal─▒d─▒r. ├ľnce U vokaliyle yap─▒lan ├žal─▒┼čmalarda daha sonra di─čer vokaller de denenir. ─░ ve E vokalleriyle yap─▒lan ├žal─▒┼čmalarda ses daha rezonansl─▒ ve parlak ├ž─▒kar. Bu durum, ┼čan ├Â─črencisinin moralinin y├╝kselmesine faydal─▒ olur. A vokali ├ço─ču kimsede dayan─▒ks─▒z ve donuk olur. Ancak ayn─▒ zamanla ve ├žal─▒┼čarak ├Âteki vokaller kadar parlak olur, kolay ├ž─▒kar─▒l─▒r.
├çal─▒┼čma biraz daha ilerleyince ├╝├ž sesten major dizi iki defa tekrarianarak egzersiz yap─▒l─▒r.
4- Kapal─▒ a─č─▒zla rezonans ├žal─▒┼čmas─▒. Sesin yerine oturmas─▒, rezonans─▒n sa─članmas─▒ i├žin kapal─▒ a─č─▒zla orta seslerde yap─▒lan ses egzersizleri faydal─▒d─▒r. Kapal─▒ a─č─▒zla seslerde M ve N konsonlar─▒ ile (sessiz harfleri) yap─▒lan t─▒nlama ├žah┼čmalar─▒nda fazla ses vermeden hafif├že t─▒nlamaya ├Âzen g├Âsterilir. Bu ┼čekilde, a─č─▒z ve burun bo┼čluklar─▒nda olu┼čan ve skala y├╝kseldik├že al─▒n bo┼člu─čuna ge├žen bir titreyi┼č hissedlir. Bu ├žal─▒┼čma sesin rezonans bo┼čluklar─▒na sa─čl─▒kl─▒ bir ┼čekilde g├Ânderilmesini Sa─člar.

5- ├çal─▒┼čmalar ilerledik├že ton dizisi, tonikten be┼čliye kadar geni┼čletilir. Ba┼člang─▒├žta tonu, b├╝t├╝n egzersizlerde sesin cinsine g├Âre de─či┼čir. ├ľnce U sonra A ve vokalleri ile daha sonra da iki defa tekrarlanarak yap─▒l─▒r. Vokallerin (sesli harflerin) hepsine e┼čit parlakl─▒k sa─člamak i├žin en iyi oturan vokalden hemen sonra, daha az t─▒nlayan bir vokalin getirilmesi denenebilir. Egzersizi daha kolayla┼čt─▒rmak i├žin M, N veya S gibi t─▒nlayan bir konsondan faydan─▒l─▒r.. ├çal─▒┼čma s─▒ras─▒nda b├╝t├╝n tonlar─▒n ba─čl─▒ kalmas─▒na, vokallerin e┼čit renk t─▒nlay─▒┼čta olmalar─▒na dikkat edilmelidir.

6- Bir m├╝ddet sonra, b─▒rbirine yak─▒n seslerin egzersizlerine al─▒┼čan ┼čan ├Â─črencisi, daha geni┼č aral─▒klarla birbirinden ayr─▒lan sesleri i├žeren egzersizlere y├Âneltilir. Bu konudaki en kolay egzersiz maj├Âr gamdaki tonik-├╝├žl├╝-be┼čli dizisidir. Daha ├Ânceki egzersizlerde yapt─▒─č─▒m─▒z gibi, derin nefes al─▒p havay─▒ tembel hale getirdikten sonra, U veya ─░ vokali ile egzersize ba┼član─▒r.

Tizlere do─čru kar─▒n kaslar─▒ toplanarak havay─▒ yukar─▒ itmeli ve damak biraz kubbelenmelidir. Bu egzersiz, her sesin en kal─▒n tonundan ba┼člayarak, zorluk ├žekmeden ├ž─▒kabilece─či en ince tona kadar yap─▒labilir. Ancak, zorlamadan ka├ž─▒nmal─▒d─▒r. Daha sonraki ├žal─▒┼čmalarda bu dizi oktav─▒n da eklenmesi ile daha geni┼čletilebilir.(Tizlere ge├žerken i├žeri ├žekilen, pese ge├žerken gev┼četilen kar─▒n kaslar─▒n─▒n hareketi, ├Â─č├╝rrne s─▒ras─▒nda yap─▒lan hareketle e┼čittir). Bu egzersizlerin ba┼čar─▒ ile tamamlanmas─▒ndan sonra daha geni┼č aral─▒kl─▒ egzersizlere ge├žilir.
7- Be┼čli atlamalar: Esas tondan be┼čliye atlayarak tonu iyice oturttuktan sonra, s─▒ra ile b├╝t├╝n tonlar─▒ s├Âyleyerek a┼ča─č─▒ inilir. ─░nerken sesin en tiz tondaki parlakl─▒k ve rezonans─▒ korumas─▒na dikkat etmelidir. Bu egzersizler U ve ─░ vokalleri ile yerine oturtulduktan sonra A,E,O gibi di─čer vokallerle uygulan─▒r.
8- Daha geni┼č aral─▒klar─▒ ├žal─▒┼čmaya ge├žmeden a┼ča─č─▒dan yukar─▒ ├ž─▒kan geni┼č ton dizilerini s├Âylemek yerinde olur. Derin nefes al─▒p havay─▒ depo ettikten sonra sesi kafaya do─čru y├Âneltmeliyiz. Kal─▒n seslerde biraz daha a─č─▒r s├Âylenen bu egzersiz, daha h─▒zl─▒ bir tempoyla s├Âylenebilir.
9- B├╝y├╝k aral─▒klar. Geni┼č aral─▒klardan en kolay s├Âyleneni, oktay atlamalar─▒d─▒r. Derin nefes al─▒p depo ettikten sonra, pes tonu s├Âyleyip g─▒rtla─č─▒ tamamen gev┼ček b─▒rakarak oktava atlamal─▒d─▒r. Oktav─▒n yerine oturup oturmad─▒─č─▒n─▒ anlamak i├žin, ayn─▒ aral─▒─č─▒ bir daha tekrarlamak iyi sonu├ž verir. Oktay atlamalar─▒nda zorluk ├žekenlere, ├╝st tonla t─▒nlayan bir sessiz harf (konson) kullan─▒lmal─▒d─▒r. Oktay atlamalar─▒ i├žin a┼ča─č─▒daki de─či┼čik egzersizler kullan─▒l─▒r.
10- Staccato ├çal─▒┼čmalar─▒: Di─čer egzersizlerle bir arada y├╝r├╝t├╝lmelidir. Sesin t─▒nlamas─▒na ├Âzen g├Âsterilmelidir.
Il- N├╝ans ├žal─▒┼čmalar─▒: Orta sesler ├╝zerinde yap─▒lan ├žal─▒┼čmalar istenilen d├╝zeye gelmeden, n├╝ans ├žal─▒┼čmalar─▒na ba┼članmamal─▒d─▒r. Zamans─▒z ba┼člat─▒lan n├╝ans ├žal─▒┼čmalar─▒, hafif seslerin nefesten koparak desteksiz s├Âylenmesine, kuvvetli seslerin de ba─č─▒r─▒larak ├ž─▒kar─▒lmas─▒na yol a├žar. N├╝ans egzersizleri daima nefesten kopmayan bir sesle yap─▒lmal─▒d─▒r.

Ses-nefes ba─člant─▒s─▒, en hafif ve en kuvvetli seslerden korunmal─▒d─▒r. B├Âylece, nefes deste─čine dayanan en hafif ses bile, salonun en uzak k├Â┼česindeki dinleyicinin kula─č─▒na ula┼čabilcektir. N├╝ans egzersizlerine ge├žerken, rezonans ├žal─▒┼čmalar─▒na da b├╝y├╝k ├Ânem verilmelidir. Ancak bu ┼čekilde, ├žok hafif sesler nefesten kopmadan ├ž─▒kar─▒labilir, en kuvvetli sesler de ba─č─▒rmadan elde edilebilir.. ─░lk n├╝ans egzersizlerine mf (orta kuvvetli) ve mp (orta hafif) seslerle ba┼član─▒r.

├çok hafif ve ├žok kuvvetli seslere, ad─▒m ad─▒m yakla┼č─▒l─▒r. Bu ├žal─▒┼čmada ele al─▒nacak k├╝├ž├╝k bir m├╝zik c├╝mlesi, ├Ânce mf s├Âylenmeli, sonra ayn─▒ teknik mp’ye d├Ân├╝┼čt├╝r├╝lmeli. Daha sonra, sesin nefesten kopmamas─▒na ├Âzen g├Âstererek mp’den veya mf’den mp’ye ge├ži┼čler ve uygulamalar denenmelidir. ├çal─▒┼čmalar ilerledik├že, b├╝t├╝n n├╝ans bi├žimleri uygulan─▒r. ┼×ark─▒c─▒, sesin: bir enstr├╝man─▒n ustal─▒─č─▒ ile kullanmas─▒n─▒ ├Â─črenir.
12- Ses ├žal─▒┼čmalar─▒nda de─či┼čik egzersizlerin uygulanmas─▒, s├Âyleyerek artik├╝lasyon yapmak, b├╝t├╝n sesleri parlak tonlarda ├ž─▒karmak, diyafram─▒ ├žal─▒┼čt─▒rmak amac─▒na y├Âneliktir.
13-Tiz seslerin ├žal─▒┼č─▒lmas─▒. ┼×an ├žal─▒┼čmalar─▒na, sesin en rahat ve renkli oldu─ču tonlardan ba┼člamak gerekir. Bunlar da ├žo─čunlukla orta seslerdir. Tiz ve pes tonlar ├žal─▒┼čmalarla elde edilir. Ancak, ├žok uzun zaman sadece orta sesler ├╝zerinde ├žal─▒┼čmak, sesi a─č─▒rla┼čt─▒r─▒r. Bunun i├žin, orta sesleri yeterince oturttuktan sonra, gayet dikkatle davranarak tizlere ve peslere uzanmal─▒d─▒r.

├ľ─čretmen kontrol├╝nde yap─▒lan ├žal─▒┼čmalar tam sesle uygulanmal─▒d─▒r.
├çal─▒┼čma s─▒ras─▒nda sesin en son s─▒n─▒r─▒na ula┼čan ve ayn─▒ y├╝ksek sesi arka arkaya tekrarlatan egzersizlerden ka├ž─▒nmak yerinde olur. Sesin geni┼čli─či, yava┼č yava┼č yar─▒m┼čar ton ilavesi ile sa─članmal─▒, yeni kazan─▒lan tonlar─▒ yerine oturmadan, ba┼čka tonlara ge├žilmemelidir. Y├╝ksek seslerde ├žal─▒┼čma yap─▒ld─▒ktan sonra, sesi daha fazla yormamak i├žin, hemen orta ve kal─▒n seslere ge├žilerek ├žal─▒┼čman─▒n s├╝rd├╝r├╝lmesi faydal─▒ olur.
Y├╝ksek seslere ├ž─▒k─▒l─▒rken buna paralel olarak a─č─▒z da a├ž─▒lmaya ba┼člamal─▒, en tiz tonda en fazla a├ž─▒k halini almal─▒d─▒r. Ancak bu pozisyonda, tiz sesi ├ž─▒kar─▒rken, ┼čark─▒c─▒n─▒n y├╝z ifadesinin gerilmemesi ve kas─▒lmamas─▒na dikkat edilmelidir. Tiz tonlarda ├žene, gev┼ček bir ┼čekilde a┼ča─č─▒ya sarkmal─▒d─▒r. Tiz tonu verirken, ├Â─črencinin ayaklar─▒n─▒n ucuna kalkmamas─▒, d├╝zg├╝n ve rahat bir pozisyonda durmas─▒ sa─član─▒r.

Tiz tonlarda ses mutlaka diyaframa sa─člam dayanmak zorundad─▒r. Bunun yan─▒nda bo─čaz bo┼člu─ču, a┼ča─č─▒ ve i├žeri do─čru geni┼člemeli, sanki sesi yutacakm─▒┼č gibi bir pozisyon al─▒nmal─▒d─▒r. Ba┼č─▒n yukar─▒ya do─čru dik durmas─▒ sesin ├ž─▒k─▒┼č─▒n─▒ kolayla┼čt─▒r─▒r. Tizlerin i vokaliyle s├Âylenmesi sese parlakl─▒k ve kuvvet verir.
Tizlere y├╝kselirken, ├Âzellikle ge├žit tonlar─▒nda, dama─č─▒ yuvarlak tutmak, geniz bo┼člu─ču da i├žeri do─čru yuvarlanm─▒┼č bir boru gibi d├╝┼č├╝nmek tiz seslerde rahatl─▒k Sa─člar. Aral─▒─č─▒n b├╝y├╝k veya k├╝├ž├╝k olu┼čuna g├Âre, kar─▒n yava┼č yava┼č veya birden bire i├žeri ├žekilir. Bu pozisyonla diyafram─▒n y├╝kselmesi sa─član─▒r. Diyafram y├╝kseldi─či anda han├žere de kolayca en y├╝ksek ses pozisyonuna ge├žebilir.
Daha ilerlemi┼č ├Â─črencilere, oktay s─▒├žramalar─▒ egzersizleri yapt─▒r─▒labilir. Tizleri ├žok k─▒sa s├╝rede kolayla┼čt─▒ran bu egzersizler, ba┼člang─▒├žta muhakkak ├Â─čretmen kontrol├╝nde yap─▒lmal─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ ses, g├Â─č├╝s registerinden veya orta sesten birdenbire kafa registerine f─▒rlayacakt─▒r. Bu tiz sesin tamamen kafada ve :-):-):-):-)lik bir parlakl─▒kta olmas─▒ ┼čartt─▒r.
Bu egzersiz bir s├╝re yap─▒ld─▒ktan sonra, hemen dinlendirici egzersizlere ge├žilmelidir. Egzersizler, aral─▒ks─▒z ve tek tarafl─▒ olmamal─▒, zor ├žal─▒┼čmalardan sonra gev┼četici egzersizlere yer verilmelidir. Orta tizleri oturtmak i├žin yukar─▒daki egzersize k├╝├ž├╝k bir ilave yap─▒l─▒r. Oktavlar ├žabuk s├Âylendikten sonra be┼čli ├╝zerinde durulur. Bu egzersizin amac─▒ tizlerde kafa tonunu be┼čliye mal etmektir. Bu daha ├žok kad─▒n sesleri ve tenorlar i├žin yararl─▒d─▒r. Bu ├žal─▒┼čmadan sonra gam ve arpejler ├╝zerinde egzersizler yap─▒l─▒r.
14- Pes seslerin ├žal─▒┼č─▒lmas─▒. ┼×an e─čitiminde, sadece tiz seslerin zor elde edildi─čine inan─▒l─▒r. Oysa kal─▒n seslerin elde edilmesi ve kal─▒na ge├žerken ge├žit tonlar─▒n─▒n ortadan kald─▒r─▒lmas─▒ daha zordur. Kal─▒n sesleri elde etmek i├žin en kolay ve en iyi yol, tizleri ve orta sesleri ─▒yi oturtmakt─▒r. T─▒z tonlar─▒ sa─člayan poz─▒syonlarda, ses teller─▒ ne kadar rahat ve kramps─▒z olursa, tizlerden peslere ge├ži┼čte o kadar kolay verimli ve do─čal olur. Kal─▒n seslerde, nefesin g├Â─č├╝se yaslanmas─▒na ve sesin kafa rezonans─▒nda t─▒nlamas─▒na dikkat edilmelidir.

%d blogcu bunu be─čendi: